مطالعه ی تطبیقی مجموعه حداقل داده های پرونده ی سلامت ورزشکاران در کشورهای منتخب و ارائه ی الگو برای ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت پرونده سلامت به کیفیت محتویات آن و مستندسازی درست وابسته است. حداقل مجموعه داده ها یک روش استاندارد برای جمع آوری عناصر داده ای کلیدی در پرونده ایجاد می کند که فهم آنها را آسان ساخته و امکان مقایسه آنها را فراهم می آورد. این پژوهش با هدف تعیین حداقل مجموعه داده ها برای پرونده سلامت ورزشکاران ایران انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر به روش توصیفی-تطبیقی انجام شد. با استفاده از یک مطالعه ی تطبیقی درمورد مجموعه داده های پرونده سلامت ورزشکاران در سه کشور پیشرو در پزشکی ورزشی شامل استرالیا، کانادا و امریکا و نیز ایران، چک لیستی شامل مجموعه حداقل داده های پرونده سلامت ورزشکاران تدوین و در میان 50 نفر از متخصصان دو حوزه پزشکی ورزشی و مدیریت اطلاعات سلامت در داخل کشور با استفاده از روش دلفی به نظر سنجی گذاشته شد.
یافته ها
از بین 97 عنصری که به نظرسنجی گذاشته شده بود، 85 عنصر با موافقت بیش از 75 درصد به عنوان عناصر اصلی و 12 عنصر با موافقت 50 تا 75 درصد به عنوان عناصر پیشنهادی مطرح شد. در مورد اهمیت وجود 97 عنصر در پرونده، بین پاسخ های گروه متخصصان حوزه پزشکی ورزشی با متخصصان مدیریت اطلاعات سلامت، اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
حداقل عناصر اطلاعاتی پرونده سلامت ورزشکاران ایران با چهار گروه اطلاعات دموگرافیک، تاریخچه ی سلامت، ارزیابی و طرح درمان ارائه شد. الگوی پیشنهادی برای سیستم های دستی و پرونده های الکترونیک پزشکی قابل ارائه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1306565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!