بررسی اثر تحریک مکرر تخمدانی بر ساختار اندومتر در موش در زمان لانه گزینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تزریق گونادوتروپین ها به عنوان روشی برای القا نمودن همزمان تعداد زیادی از فولیکول ها و تخمک گذاری در انسان و حیوانات جهت افزایش تعداد اووسیت ها انجام می شود. با توجه به استفاده مکرر از گونادوتروپین ها در درمان ناباروری در دوره های متوالی، این مطالعه با هدف تاثیر این مواد در تحریک های متوالی بر اندومتر انجام گردید.
روش بررسی
در یک مطالعه تجربی مداخله گر آزمایشگاهی در سال 1391 که در مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت، در این مطالعه از موش های ماده نژاد NMRI به سن شش هفته در هفت گروه آزمایش استفاده شد. موش های گروه یک، دو، سه و چهار هر یک به ترتیب یک، دو، سه و چهار بار (Pregnant Mare Serum Gonadotropin (PMSG و 48 ساعت پس از آن (Human Chorionic Gonadotropin (hCG را به شکل تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. (برای گروه های آزمایش دو تا چهار، یک گروه کنترل با یک بار تزریق در نظر گرفته شد). 13 تا 16 ساعت پس از تزریق موش ها کشته و از شاخ رحم نمونه برداری و توسط هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شدند. پارامترهای مورد مطالعه شامل ضخامت سلول های اپی تلیال سطحی، ضخامت سلول های اپی تلیال غددی، ضخامت اندومتریوم، قطر غدد و تعداد بود.
یافته ها
بررسی های آماری نشان داد که اختلاف معناداری بین گروه های آزمایش و کنترل برای پارامترهای ضخامت سلول های اپی تلیال غددی، ضخامت اندومتریوم و قطر غدد وجود ندارد (P>0.05). در حالی که ضخامت سلول های اپی تلیال سطحی با افزایش تعداد تزریقات افزایش معناداری را نشان می دهد (P≤0.03).
نتیجه گیری
تغییر در ارتفاع سلول های اپی تلیال سطحی که با افزایش تعداد تزریقات جهت تحریک تخمدانی ایجاد می شود می تواند از علل کاهش لانه گزینی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
389 تا 395
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!