بررسی آگاهی دندان پزشکان شهر اصفهان از علت پیشگیری و درمان های رایج تروماهای دندانی در سال 92

پیام:
چکیده:
مقدمه
ترومای دندانی و کنترل و درمان آن از مباحث اساسی علم دندان پزشکی است. هدف از این پژوهش تعیین میزان آگاهی دندان پزشکان شهر اصفهان در مورد علت، پیشگیری و درمان های رایج تروماهای دندانی بود
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، تعداد 200 نفر از دندان پزشکان عمومی استان اصفهان به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسش نامه ای به منظور فراهم نمودن اطلاعات از آگاهی دندان پزشکان در خصوص علت، پیشگیری و درمان تروماهای دندانی توسط دو متخصص دندان پزشکی جامعه نگر تهیه و به تایید مشاورین تخصصی گروه های درمان ریشه و کودکان رسید و سپس جهت بررسی روایی و پایایی، سوالات در بین آن ها توزیع شد. تعداد 182 پرسش نامه صحیح و کامل از 82 زن و 100 نفر مرد با میانگین سنی 35 سال برای مردان و 32 سال برای زنان پس از حذف موارد ناقص وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و T-test در نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 20 تجزیه و تحلیل شد (0/05 = α)
یافته ها
میزان 47/25 درصد (86 نفر) از دندان پزشکان سابقه ی برخورد با موارد تروما را ذکر کردند. میانگین نمره ی شرکت کنندگان در حیطه ی علت 1.45±0.65 بود. تنها 1/9 درصد از شرکت کنندگان به تمامی سوالات در حیطه ی علت جواب دادند. میانگین نمره ی شرکت کنندگان در حیطه ی پیشگیری 4.53±0.20 بود و میانگین نمره ی شرکت کنندگان در حیطه ی درمان8.55±0.17 بود. اختلاف معنی داری بین زن و مرد در هیچ یک ازسه حیطه ی علت (p value = 0.829)، پیشگیری (p value = 0.65) و درمان (p value = 0.58) وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه ی حاضر، آگاهی دندان پزشکان شهر اصفهان نسبت به علت، پیشگیری و درمان های رایج تروماهای دندانی در سطح خوبی می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
370 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!