بررسی مقایسه ای ابعاد اوربیت در تصاویر سی تی اسکن سه بعدی در افراد بالغ مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا در سال 92-91

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به گسترش روزافزون انجام جراحی های زیبایی صورت متعاقب افزایش سن، آشنایی با تغییرات اسکلت و بافت نرم به دنبال فرآیند پیری ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی تصاویر سی تی اسکن سه بعدی و ارزیابی چگونگی تغییرات اوربیت با افزایش سن بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، تصاویر سی تی اسکن صورت 66 بیمار (33 مرد و 33 زن) انتخاب شد. جمعیت مورد مطالعه شامل 11مرد و11زن در سه گروه سنی: 20-40 ساله 41-60 ساله و بیشتر از 60 سال بود. هر تصویر سی تی اسکن با کاربرد نرم افزار آنالیز سه بعدی Volume viewer تحت بازسازی سه بعدی قرار گرفت. اندازه گیری توسط نرم افزار Workstation GE نسخه 3 /4 انجام شد. عرض اوربیت به عنوان خط وصل کننده ی خلفی کرست لاکریمال به درز گونه ای- پیشانی در نظر گرفته شد. سپس این خط به عنوان محور x برای اندازه گیری بعدی استفاده شد. ارتفاع از این خط (محور x) به سمت لبه ی فوقانی اوربیت و لبه ی تحتانی اوربیت در 9 قسمت مساوی کشیده شد. ارتفاع اوربیت در 10 ناحیه ی محدوده ی فوقانی و تحتانی اوربیت محاسبه شد. داده ها توسط آزمون ANOVA یک طرفه وسپس LSD ارزیابی شد(0/050 = α).
یافته ها
نتایج نشان داد که در عرض اوربیت در هر دو جنس با افزایش سن تغییرات معنی دار وجود دارد (0/001 >p value). در ارتفاع محدوده ی فوقانی اوربیت در هر دو جنس به غیر از ناحیه ی 8، لترالی ترین ناحیه(0/3 =value p) در مردان، تغییرات معنی دار وجود داشت (p value < 0.05) و نیز محدوده ی تحتانی اوربیت در هر دو جنس به غیر از ناحیه ی 1، مدیالی ترین ناحیه در مردان، تغییرات معنی دار نشان داد (p value < 0.05) و این بدان معنی است که هر دو محدوده ی فوقانی وتحتانی اوربیت با افزایش سن دچار تحلیل شده است.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های مطالعه ی حاضر، با افزایش سن، تحلیل درعرض محدوده ی فوقانی و تحتانی اوربیت در مردان و زنان ایجاد می شود. از این رو شناخت تغییرات در روند پیرشدن ممکن است کمک موثری درجراحی های زیبایی، باز سازی صورت و درنتیجه بازسازی تغییرات چهره باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!