نقش فیبرهای C در اثرات مرفین بر ادم التهابی پا در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجا که اثرات ضد التهابی مرفین در دوزهای معمول (10 میلی گرم بر کیلوگرم) ثابت شده و هم چنین با توجه به این که نقش فیبرهای C در آزاد سازی ماده P و CGRP نیز مشخص شده است و از طرفی اثرات تحریکی دوزهای بسیار ناچیز مرفین (1 میکروگرم بر کیلوگرم) بر فیبرهای C نیز گزارش شده است، پژوهش حاضر نقش این فیبرها و نیز دوزهای معمول و بسیار ناچیز مرفین را در حضور و کاهش فیبرهای C در ادم ناشی از تزریق کف پایی فرمالین مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه پژوهشی موش های صحرایی نر (200-180 گرم) در دو دسته حلال (دریافت کننده نوزادی حلال کپسایسین) و تجربی (دریافت کننده نوزادی کپسایسین) قرارگرفتند. هر دسته شامل سه گروه دریافت کننده سالین، دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم و دوز 1 میکروگرم بر کیلوگرم مرفین طی تجویز درون صفاقی بود. در هر گروه حجم ادم التهابی ناشی از تزریق کف پایی 0/05 میلی لیتر فرمالین2/5 درصد توسط آزمون پلتیسمومتری سنجش شد.
یافته ها
در گروه های حلال، دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم مرفین اثرات ضد التهابی (p<0.01) و دوز 1 میکروگرم بر کیلوگرم آن اثرات پیش برنده التهاب (p<0.01) داشت. کاهش فیبرهای C در گروه های تجربی منجر به کاهش التهاب ناشی از فرمالین شد (p<0.001)، هم چنین در این گروه ها دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم مرفین اثرات ضد التهابی قوی تری را نشان داد(p<0.001) و اثرات پیش برنده التهاب دوز 1 میکروگرم بر کیلوگرم آن کاهش یافت(p<0.001).
نتیجه گیری
فیبرهای C با آزاد کردن ماده P و CGRP، نقش مهمی در ایجاد التهاب در محل آسیب بافت دارند. کاهش این فیبرها منجر به کاهش التهاب می شوند. بنابراین حضور فیبرهای C اهمیت بسزایی در پیشرفت التهاب و ایجاد ادم دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!