بررسی کارایی حذف جیوه با استفاده از نانوذرات هیبریدی TiO2/SiO2از محیط های آبی

پیام:
چکیده:
مقدمه
جیوه یک ترکیب سمی است. تجمع بیولوژیکی جیوه بخصوص در آبزیان مشکلات بهداشتی زیادی بوجودآورده است. روش های مختلفی جهت حذف فلزات سنگین از پساب های صنعتی بکار رفته است. جذب سطحی یکی از روش های فیزیکی شیمیایی است که بعلت بازدهی بالا، سادگی ودر دسترس بودن انواع مختلف آنها روشی پرکاربرد است. این تحقیق با هدف کارائی نانوذرات هیبریدیTiO2/SiO2 در حذف جیوه از فاضلاب صنعتی انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه -تجربی است که در فاصله زمانی مهر لغایت اسفند1391 انجام گرفت تحقیق هم زمان برروی نمونه سینتیک ونمونه واقعی فاضلاب رنگ سازی انجام شد. پس از تعیین کیفیت شیمیایی فاضلاب خام، محلول سنتتیک تهیه و اثر pH(9،5،7،3)، مقدارجاذب (1 و 0/75، 0/5، 0/25 گرم بر لیتر)، زمان های تماس(30،60،90،120 دقیقه) و غلظت های مختلف جیوه(20،30،50،70 و90 میلی گرم بر لیتر) بر روی میزان حذف بررسی و شرایط بهینه هر یک از پارامترها تعیین گردید. به منظور درک بهتر فرایند جذب، سینتیک جذب و ایزوترم های تعادلی بررسی شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSنسخه 16 و آزمون رگرسیون، ضریب پیرسون و درجه معنی داری استفاده شد.
یافته ها
بیشترین راندمان حذف جیوه در 5=pH، مقدارجاذب 5/0گرم بر لیتر و زمان ماند 30 دقیقه برای محلولهای سنتتیک و واقعی به ترتیب 99/86% و 95/56% بدست آمد و غلظت جیوه 50 میلی گرم بر لیتر بالاترین درصد حذف 99/86% را نتیجه داد. نتایج نشان داد، جذب جیوه ازایزوترم فروندلیچ با ضریب همبستگی (R2=. 56) و سنتتیک واکنش نوع اول با ضریب همبستگی (0.63= R2) پیروی می کند.
نتیجه گیری
با توجه به درصد بالای حذف جیوه در شرایط بهینه توسط نانوذره هیبریدی و مقایسه آن با روش های دیگر می توان روش مذکور را بعنوان یکی از روش های کارآمد برای حذف جیوه مطرح نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!