ارزیابی کیفیت نظام آموزشی بیمارستان بقیه اله (عج) بر اساس مدل تعالی مالکولم بالدریج

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارتقای کیفیت، از چالش های مهم سازمان های آموزشی است. مدل تعالی بالدریج، اصول مدیریت کیفیت فراگیر را برای ارتقای کیفیت سازمان های آموزشی-درمانی بهینه کرده است. هدف مطالعه، ارزیابی کیفیت آموزشی بیمارستان آموزشی مورد مطالعه با استفاده از مدل تعالی بالدریج است.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی- تحلیلی، به صورت مقطعی در بیمارستان آموزشی بقیه اله (عج) شهر تهران در سال 1390 اجرا شد. جامعه پژوهش مدیران و کارکنان گروه های آموزش بالینی بیمارستان و نمونه گیری به صورت هدفمند (تعداد 32 نفر (12 نفر از مدیران و 20 نفر از کارکنان)) بود که با چک لیست استاندارد مدل بالدریج در حوزه آموزش نسخه 2010-2009 انجام شد. صحت داده های جمع آوری شده با سه سویه سازی، تاییدپذیری و همخوانی داده های حاصله از روش های جمع آوری داده ها شامل مصاحبه در سطوح مختلف سازمانی و بررسی مستندات و پیامدها انجام شد. در این مطالعه، پایایی بین ارزیابان مطرح است که در طول اجرای پژوهش، ارزیاب ثابت بوده و واریانس بین ارزیابان حتی در صورت وجود ارزیابان متعدد، کاهش می یابد. داده ها به شیوه مصاحبه با مدیران و کارکنان، مطالعه مستندها و مشاهده فرآیندها گردآوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Excel نسخه 2007 انجام شد.
نتایج
این بیمارستان، از 1000 امتیاز مدل بالدریج در حوزه آموزش، 94/332 امتیاز (2/33%) را کسب کرد. از بین معیارهای مدل بالدریج در این بیمارستان معیار رهبری سازمانی با کسب 95/53 از 120 امتیاز (96/44%) و معیار نتایج عملکرد با 109 از 450 امتیاز (44/24%) به ترتیب قوی ترین و ضعیف ترین امتیاز را کسب نمودند.
نتیجه گیری
هرچند این بیمارستان به دلیل اجرای استانداردهای اعتباربخشی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، رویکرد مناسبی برای تعالی سازمانی دارد، در سطوح یادگیری و انسجام سازمانی نیازمند ارتقا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!