بررسی خشونت علیه پرستاران اورژانس بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس، 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه بروز انواع خشونت که با مواردی چون خشونت کلامی (توهین و تحقیر)، خشونت های جسمی مانند ضرب و جرح، آزار و اذیت وتعارضات جنسی تعریف می شود، در محیط های کاری سراسر دنیا خصوصا مراکز بهداشتی و درمانی روبه گسترش می باشد. بخش اورژانس بیمارستان ها یکی از شایع ترین مکان های بروز انواع خشونت می باشند. هدف این مطالعه، تعیین خشونت های اعمال شده علیه پرستاران اورژانس بیمارستان شهید محمدی بندرعباس می باشد.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی - توصیفی بوده که در سال 1391 انجام گرفته است، جامعه آماری را پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان شهید محمدی بندرعباس با حداقل یک سال سابقه کاری می باشد که تمامی آنها در این مطالعه شرکت داده شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، شامل تعدادی سوال باز و بسته با پاسخ کوتاه بوده که صحت آن به تایید متخصصین روایی سنجی رسید. پرسشنامه ها به صورت حضوری پس از بیان توضیحات لازم در بین پرستاران توزیع گردید. اطلاعات حاصله با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 17 و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
خشونت های کلامی 100 درصد، تهدید با وسیله 6/93 درصد، خشونت جسمانی 5/94 درصد به ترتیب بیشترین شیوع انواع خشونت را داشتند. شیفت کاری شب، عدم دخالت نیروهای انتظامی، انتظار طولانی مدت جهت دریافت خدمات درمانی، از فاکتورهای اصلی خطر بروز انواع خشونت می باشند، بیشترین عامل خشونت همراهان بیمار و در شیفت کاری 7 شب الی 12شب بوده است. در اکثریت موارد (94 درصد)، پرستاران آموزش لازم را جهت رویارویی با خشونت نگذرانیده و ضمنا گزارش دهی مناسبی از حادثه انجام نداده بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه میزان شیوع بروز خشونت در طول مدت یک سال بیشتر از مطالعات خارجی می باشد که این مسئله قابل تامل و بررسی است، لذا انجام تحقیقات مناسب و جامع، اجرای برنامه های پیشگیرانه مانند بالابردن فرهنگ عمومی، مدیریت صحیح به کارگیری پرستاران دارای احساس مسئولیت بیشتر و با سرعت عمل بالا در اورژانس، انجام حمایت های لازم مانند آموزش های مناسب ضمن خدمت، تدوین منشور جامع حقوق پرستاری از طرف برنامه ریزان ستادی حوزه وزارت با هدف کاهش انواع خشونت، لازم و ضروری می باشد
زبان:
انگلیسی
صفحات:
359 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!