ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با انگیزش و فرسودگی شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
لزوم توجه به جایگاه و نقش اعضای هیات علمی در زمینه انجام پژوهش ها از اهمیتی بسیار برخوردار می باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با انگیزش و فرسودگی شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) بود.
روش
پژوهشاز نوع توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال 91-1390 تشکیل داده که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار های پژوهش، پرسشنامه انگیزش شغلی محقق ساخته بر اساس نظریه دوعاملی انگیزش- بهداشت هرزبرگ با اعتبار 0/82 و پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد با آلفای کرونباخ 0/88 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS15 و با آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها
تفاوت میزان انگیزش شغلی آزمودنی های برحسب سن، جنس و سابقه کار از نظر آماری معنادار نیست. ولی برحسب نوع عضویت و نوع فعالیت از نظر آماری معنادار است. همچنین؛ تفاوت میزان فرسودگی شغلی آزمودنی های برحسب سن، نوع عضویت و نوع فعالیت از نظر آماری معنادار نیست ولی بر حسب جنس و سابقه کار از نظر آماری معنادار است.
نتیجه گیری
با توجه به این که انگیزش شغلی هیات علمی رسمی بیشتر از هیات علمی آزمایشی و غیر هیات علمی بوده است، بنابراین یکی از عوامل مهم افزایش انگیزش پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی، دادن امتیازهای پژوهشی به آنان است. با توجه به این که انگیزش شغلی پژوهشگران با فعالیت آموزشی- پژوهشی بیشتر از پژوهشگران با فعالیت آموزشی- پژوهشی- درمانی بود، بنابراین بهتر است درپژوهشگاه از پژوهشگران با فعالیت آموزشی- پژوهشی بیشتر استفاده شود. همچنین فرسودگی شغلی پژوهشگران زن بیشتر از پژوهشگران مرد بود،بنابراین بنظر می رسد شرایط پژوهشی حاکم بر پژوهشگاه مانند موضوعات خاص نظامی و یا محدودیت حضور پژوهشگران زن درپادگان های نظامی، بهتر است از پژوهشگران زن در پژوهش هایی استفاده شود که محدودیت های ذکر شده را نداشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!