رابطه باورهای فراشناختی و دشواری در تنظیم هیجان با اختلال استرس پس از ضربه

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای فراشناختی و دشواری در تنظیم هیجان با نشانگان استرس پس از ضربه و تعیین سهم هریک از این دو متغیر در پیش بینی نشانگان استرس پس از ضربه انجام شد.
روش
280 دانش آموز مقطع دبیرستان از مناطق زلزله زده شهرستان اهر به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده و مقیاس علائم اختلال استرس پس از ضربه- فرم خودگزارشی، پرسشنامه باورهای فراشناختی- فرم نوجوان و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام بر پایه نرم افزار SPSS-16 استفاده شد.
یافته ها
براساس نتایج آزمون همبستگی، افزایش میزان نشانگان استرس پس از ضربه در دانش آموزان با افزایش نمرات آنان در متغیرهای باورهای فراشناختی و دشواری در تنظیم هیجان همراه بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که باورهای منفی درمورد نگرانی، اطمینان شناختی، دشواری رفتارهای هدفمند، کمبود صراحت هیجانی و وقوف شناختی درمجموع 38 درصد از واریانس نشانگان استرس پس از ضربه را در دانش آموزان، پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش همسو با مدل فراشناختی و نیز رویکردهای نظری مبتنی بر تنظیم هیجان در تبیین نشانگان استرس پس از ضربه، نشان داد که تغییر باورهای فراشناختی منفی و نیز اصلاح راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان می تواند کاهش نشانگان استرس پس از ضربه را به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!