بررسی محتویات لوله گوارش کپوردندان گنو (Aphanius ginaonis Holly، 1929) در ارتباط با سیانوباکتری های چشمه آب گرم گنو، بندرعباس

پیام:
چکیده:

کپوردندان گنو (Aphanius ginaonis) در جهان فقط منحصر به چشمه آب گرم گنو واقع در استان هرمزگان است. در این تحقیق برخی از جنبه های زیست شناختی کپوردندان گنو همچنین، محتویات لوله گوارش این ماهی و ارتباط آن با سیانوباکتری های موجود در چشمه آب گرم بررسی شد. بدین منظور نمونه برداری به صورت ماهانه و به مدت یک سال انجام گرفت و نمونه ها بلافاصله در محلول فرمالین 5 درصد تثبیت سپس، برای انجام دادن مراحل بعدی به آزمایشگاه منتقل شدند. به منظور بررسی زیست شناختی این ماهی شاخص هایی نظیر طول کل ماهی، طول استاندارد، طول لوله گوارش، وزن کل ماهی، و وزن لوله گوارش اندازه گیری شدند و تعیین جنسیت انجام گرفت، سپس لوله گوارش آنها باز و محتویات آن بررسی شد. محتویات هر قسمت از لوله گوارش به طور جداگانه بررسی شد که بیشتر حاوی سیانوباکتری ها بودند. سیانوباکتری های موجود در لوله گوارش، با استفاده از کلید شناسایی معتبر، شناسایی و مشخص شد که گونه Spirulina subsalsa بیشترین فراوانی را در لوله گوارش این ماهی دارد. به نظر می رسد که کپوردندان گنو در چشمه آب گرم گنو بیشتر رژیم گیاه خواری داشته باشد، اما گاهی از لارو حشرات آبزی نیز تغذیه می کند. با توجه به اینکه در زیستگاه کپوردندان گنو 32 گونه سیانوباکتری شناسایی شد و از طرفی گونه های مختلف سیانوباکتری Spirulina غنی از پروتئین اند، به نظر می رسد این ماهی دارای قدرت تشخیص و انتخاب از بین گونه های مختلف سیانوباکتری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!