بررسی شیوع مقاومت پادزیستی باکتری اشریشیا کلی جدا شده از گوشت مرغ های عرضه شده در استان اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
درمان های رایج پادزیستی که برای موارد مسمومیت های غذایی ایجاد شده در اثر اشریشیا کلی، استفاده می شوند هزینه بر و کم اثر هستند. این بررسی به منظور تشخیص و بررسی الگوی مقاومت پادزیستی باکتری اشریشیا کلی جدا شده از گوشت مرغ توزیع شده در استان اصفهان، انجام شد.
مواد و روش کار
220 نمونه گوشت مرغ از مراکز فروش استان اصفهان جمع آوری شد. نمونه ها ابتدا کشت داده شدند و از کلنی های تیپیک که نشان دهنده اشریشیا کلی بودند، DNA استخراج گردید و واکنش PCR برای ردیابی ژن های کد کننده مقاومت پادزیستی، استفاده شد. در پایان الگوی مقاومت پادزیستی به روش دیسک گذاری ساده بررسی شد.
یافته ها
در کل 20/45% از نمونه ها آلوده به باکتری اشریشیاکلی بودند. ایزوله های باکتریایی بیشترین مقاومت را به پادزیست های جنتامایسین (84/44%)، آمپی سیلین (80%)، سیپروفلوکسازین (77/77%)، انروفلوکسازین (66/66%) و اریترومایسین (22/62%) داشتند. ژن های کد کننده مقاومت علیه پادزیست های جنتامایسین (aac(3)-IV)، سولفونامید (sul1) و آمپی سیلین (CITM) به ترتیب با فراوانی 88/88%، 86/66% و 84/44%، بیشترین فراوان ترین موارد ردیابی شده بودند.
نتیجه گیری
علی رغم میزان آلودگی بالای نمونه های گوشت مرغ به اشریشیا کلی، اکثر جدایه ها مقاومت بالایی به پادزیست های معمول داشتند. پخت کامل گوشت و جلوگیری از تجویز بی رویه پادزیست ها از بروز مسمومیت های غذایی ناشی از اشرشیاکلی های مقاوم جلوگیری می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1316603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!