بررسی ارتباط بین پرخیشومی شدگی گفتار با نوع شکاف و سن جراحی اولیه ی کام در کودکان 3 تا 6 سال دچار شکاف کام شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
انواع مختلفی از شکاف کام اولیه و ثانویه با گستره های گوناگون وجود دارد. برخلاف تاریخچه ی نسبتا طولانی جراحی کام، اتفاق نظر کمی در خصوص بهترین تکنیک های جراحی و حتی توافق نظر کم تری در خصوص بهترین زمان جراحی وجود دارد. در حال حاضر هیچ پروتکل استانداردی وجود ندارد تا معضل زمان برای ترمیم شکاف کام را برای دستیابی به گفتار بهینه برطرف نماید. این مطالعه جهت اندازه گیری تعداد کودکان پیش دبستانی که هایپرنیزالیتی نشان می دادند، انجام شد. تاثیر جراحی اولیه ی کام و نوع شکاف روی هایپرنیزالیتی متوسط و شدید هم بررسی شد.
مواد و روش ها
یک گروه از 46 کودک پیش دبستانی 3 تا 6 ساله که جراحی شکاف کام را انجام داده بودند، به وسیله ی سیستم پارامترهای جهانی برای گزارش برون دادهای گفتاری در کودکان با شکاف کام- نسخه ی فارسی، ارزیابی شدند.در انواع شکاف ها، شکاف دوطرفه ی لب و کام(BCLP; n=5،10/9%) شکاف یک طرفه ی لب و کام(UCLP; n=20،43/6%)، شکاف سخت کام و نرم کام(CP;n= 10، 21/71%)، شکاف نرمکام تنها(SPO;n=6، 13%) و شکاف کام زیر مخاطی(SUB.M.C;n=5، 10/9%)، قضاوت هایپرنیزالیتی توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان باتجربه براساس مقیاسی 4 درجه ای انجام شد. 32 نفر جراحی کام را قبل از 12 ماهگی داشتند، 8 نفر بین 18-12 ماهگی جراحی کام را دریافت کرده بودند و 6 نفر بعد از 18 ماهگی جراحی شده بودند.
یافته ها
%3/78از کودکان هایپرنیزالیتی متوسط تا شدید نشان دادند، که هیچ رابطه ی معناداری بین 5 گروه شکاف وجود نداشت. تجزیه و تحلیل ها، همچنین نشان دادند که هیچ رابطه ی معناداری بین جراحی اولیه ی کام و تعداد کودکانی که هایپرنیزالیتی قابل توجهی داشتند، وجود نداشت.
نتیجه گیری
از آن جا که، شدت هایپرنیزالیتی در تمام کودکان بالا است، نیاز به تحقیقات مستند در زمینه ی میزان اثربخشی جراحی صورت گرفته روی این کودکان ضروری است. در این مطالعه گستره ی سنی وسیع بود و تعداد کودکان در هر گروه شکاف محدود بود. مطالعات بیش تری نیاز است تا تعیین کنند که آیا متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تاثیر جراحی اولیه و نوع شکاف را مخفی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
228 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1317641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!