شبیه سازی پاسخ فیبرهای عصبی در پاسخ به تحریک با جریان های تداخلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
جریان تداخلی یکی از محبوب ترین جریان های مورد استفاده در الکتروتراپی است. علی رغم این محبوبیت، مطالعات اندکی به بررسی نحوه ی متاثر شدن فیبرهای عصبی از این نوع تحریک پرداخته اند. هدف این مطالعه توسعه مدلی نزدیک به واقع برای شبیه سازی اثر جریان تداخلی بر فیبرهای عصبی و استفاده از آن جهت بررسی الگوی مکانی و زمانی فعالیت آن ها در پاسخ به این جریان بوده است. اثر فرکانس مدولاسیون بر فعالیت عصبی حاصل نیز بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مدلی از بافت بدن شامل لایه های پوست، چربی و ماهیچه در نرم افزار COMSOL پیاده سازی شد تا توزیع پتانسیل حاصل از اعمال جریان بدست آید. سپس از مدل دقیق MRG برای فیبرهای حسی و حرکتی استفاده شد و پاسخ آن ها در محل های مختلفی از مدل برای فرکانس حامل 4 کیلوهرتز، مدولاسیون 50 تا 250 هرتز و دامنه 1 تا 99 میلی آمپر بررسی شد.
یافته ها
در پاسخ به تحریک، فیبرهای حسی که از زیر الکترودها گذر می کنند، مسدود می شوند ولی فیبرهای حسی و حرکتی در محل های دیگر از بافت فعال می شوند. الگوی زمانی فعالیت فیبرها وابسته به دامنه ی تحریک و فرکانس مدولاسیون یا به صورت یک الگوی متناوب شامل دوره های آتش - سکوت و یا به صورت آتش پیوسته با فرکانسی برابر با فرکانس مدولاسیون یا دو برابر آن است. هرچند در یک عمق مشخص آستانه ی تحریک در مکان های مختلف نسبت به الکترودها متفاوت است، اما فیبرها حتی در خارج از ناحیه ی محصور بین الکترودها نیز فعال می شوند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه توجیه کننده ی کاهش آزردگی ناشی از اعمال جریان تداخلی در محل الکترودها است و احتمال اثرگذاری جریان بر بافت های غیر هدف را به هنگام تحریک تداخلی نشان می دهد. همچنین تایید کننده ی ادعاهای سنتی مبنی بر نقش فرکانس مدولاسیون در تعیین فرکانس آتش شدن فیبر عصبی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1317648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!