ترجمه و بررسی روایی وپایایی پرسشنامه مقیاس فردی لکنت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقیاس های فردی ابزارهایی هستند که اختلال را از دیدگاه فرد مبتلا بررسی می کنند. پرسشنامه ی مقیاس فردی لکنت (sss) به غربالگری سه حیطه شدت لکنت، اجتناب و جایگاه کنترل در یک مجموعه ی واحد می پردازد که می تواند ضرورت نیاز به ارزیابی بیشتر جنبه های مختلف لکنت را نشان دهد. هدف این تحقیق، ترجمه و تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه ی مقیاس فردی لکنت بود.
روش بررسی
با اجرای یک مطالعه آزمایشی بر روی 17 فرد دارای لکنت و انجام یک مصاحبه نیمه ساختمند با آنها روایی صوری و ثبات درونی پرسشنامه ی مقیاس فردی لکنت (Subjective stuttering scale:SSS) بررسی شد. درمرحله بعد20 فرد بزرگسال دارای لکنت پرسشنامه ی تعدیل یافته را به همراه آزمون فهرست ادراکی لکنت PSI)perception of stuttering inventory)،مقیاس جایگاه کنترل رفتار behavior scale LCB)locus of control) و محاسبه درصد لکنت از نمونه گفتاری ضبط شده ی آنها به منظور بررسی روایی همزمان، تکمیل نمودند.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به میزان Cronbach''s alpha محاسبه شده(α=0/92) مقیاس از پایایی بالایی برخوردار است. در بررسی روایی همزمان، بین مقیاس درصد هجاهای لکنت شده(SS%) و سوال 1 پرسشنامه «SSS» (67/0 r =01/0= α) همبستگی معنی داری وجود دارد و همچنین بین زیرآزمون اجتناب در پرسشنامه «SSS» و زیرآزمون اجتناب در پرسشنامه «PSI» همبستگی معنی داری وجود دارد (r = 0/75 و α = 0/05)، اما بین زیرآزمون حوزه کنترل پرسشنامه «SSS» و پرسشنامه «LCB» همبستگی معناداری وجود ندارد r = 0/15).). هم چنین مقیاس از روایی سازه ی مناسبی برخوردار می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده می توان اظهار داشت که نسخه فارسی مقیاس فردی لکنت از روایی و پایایی مناسب برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1317650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!