شنوایی فضایی: ا لگوها و کارکردها

پیام:
چکیده:
مقدمه
شنوایی فضایی بخشی از قابلیت های دستگاه شنیداری مرکزی است که امکان جهت یابی و درک گفتار در نویز را به شنونده می دهد. شنوایی فضایی، توانایی توجه انتخابی به اصوات رسیده از یک جهت و سرکوب همزمان صداهای رسیده از جهات دیگر را میسر می سازد. هدف این بررسی، مرور بر مطالعاتی است که به مبانی، الگو سازی و کارکردهای شنوایی فضایی پرداخته اند.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقالات مختلف پیرامون شنوایی فضایی بررسی شدند. از بانک های اطلاعاتی pubmed، Scopus، ProQuest، Google Scholar و واژه های کلیدی spatial hearing و spatial advantageو کلمات مرتبط با شنوایی فضایی در ترکیبات مختلف برای انجام جستجو استفاده گردید.
یافته ها
شنوایی فضایی به عنوان بک پدیده ی نوین پردازشی مطرح است و دارای کارکردهای مختلفی استو طی سالهای اخیر حجم انبوهی از اطلاعات در این زمینه فراهم شده است. این پدیده فراورده ی پردازش دو گوشی است و کارکردهای آن در حیطه های مختلفی چون «درک گفتار در محیط شلوغ»، پردازش مرکزی شنوایی، جهت یابی و درک فاصله به تدریج مورد تاکید قرار گرفته است.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت و کارکردهای شنوایی فضایی در پردازش شنوایی به خصوص در محیط های پیچیده ارزیابی، درمان و توانبخشی اختلالات شنوایی فضایی می تواند بخش مهمی از مشکلات افراد دارای اختلال پردازش شنوایی مرکزی را برطرف کند
زبان:
فارسی
صفحات:
346 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1317651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!