مطالعه ارتباط بین غلظت های استروژن، پروژسترون، نیتروژن اوره ای، گلوکز، کلسترول و تری-گلیسیرید سرم خون با برخی پارامترهای تولیدمثلی در دوره پس از زایش گاوهای شیری

پیام:
چکیده:
این تحقیق با هدف ارزیابی ارتباط بین غلظت هورمون های استروژن و پروژسترون و برخی متابولیت های سرم خون با پارامترهای تولیدمثلی در دوره پس از زایش در گاوهای شیری انجام گرفت. از 18 راس گاو شیری هلشتاین استفاده شد. مقادیر استروژن و پروژسترون به همراه نیتروژن اوره ای، گلوکز، کلسترول و تری گلیسیرید سرم خون با استفاده از کیت های تجاری مربوطه تعیین شدند. تشخیص آبستنی بروش راست روده ای با اندازه گیری غلظت پروژسترون سرم خون در 50 روز گی پس از تلقیح مصنوعی تائید شد. نتایج نشان داد که غلظت نیتروژن اوره ای سرم خون در گاوهای آبستن به طور معنی داری پایین تر از گاوهای غیرآبستن بود (05/ 0>P). میانگین غلظت های گلوکز و کلسترول در گاوهای آبستن به طور معنی داری بیشتر از گاوهای غیرآبستن بود (05/ 0>P). در گاوهائیکه که مقادیر نیتروژن اوره ای خون آنها بالاتر از میانگین بود، فاصله زایش تا تلقیح و تعداد تلقیح به ازای هر آبستنی بیشتر و درصد آبستنی کمتر از گروه دیگر بود (05/ 0>P). همبستگی بین هورمون های استروژن و پروژسترون با فواصل زایش تا بازگشت رحم، زایش تا تلقیح و زایش تا آبستنی منفی بود. نیتروژن اوره ای خون با فواصل زایش تا تلقیح و زایش تا آبستنی همبستگی مثبت داشت. همبستگی بین مقادیر گلوکز و تری گلیسرید سرم خون با فواصل بین زایش تا بازگشت رحم، زایش تا تلقیح و زایش تا آبستنی منفی بود. به طور کلی مطالعه حاضر نشان داد که متابولیت های تغذیه ای تاثیر مهمی بر راندمان تولید مثلی پس از زایش دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1318169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!