بررسی تطبیقی وقوع بزهکاری در مناطق اسکان غیررسمی شهرها

مورد مطالعه مناطق بی سیم و اسلام آباد شهر زنجان
پیام:
چکیده:
وجود ناامنی و نرخ بالای بزهکاری از مسایل مهم مناطق اسکان غیررسمی بی سیم و اسلام آباد در شهر زنجان است. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی ویژگی ها و نوع و میزان جرایم و الگو های جغرافیایی بزهکاری در این مناطق است و می کوشد تا ویژگی های کالبدی مشترکی را که با وقوع بزهکاری در آن ها ارتباط دارد، تحلیل نماید.
روش پژوهش حاضر توصیفی، تحلیلی است و داده های مورد استفاده به روش های اسنادی و میدانی گرد آوری شده است. برای شناسایی و تحلیل الگو های مکانی بزهکاری در این مناطق، مدل های آماری و گرافیک مبنا در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی و نرم افزارهای Case و Crime Analysis به کار گرفته شده است.
یافته های پژوهش نشان می دهد، هر دو منطقه جزء مکان های تمرکز جرایم ارتکابی در شهر زنجان هستند. بیش از 23 درصد از جرایم شهر زنجان در این گستره کوچک (7/3 درصد از مساحت شهر) به وقوع پیوسته است. الگو های بزهکاری این دو منطقه کاملا متفاوت است، بیشتر جرایم ارتکابی در بی سیم، جرایم مواد مخدر، شرارت و درگیری است، در حالی که خرید و فروش اموال مسروقه و قاچاق کالا مهم ترین جرایم ارتکابی در اسلام آباد است. آزمون های آماری نشان می دهد، در هر دو منطقه وقوع بزهکاری حالت خوشه ایدارد، به نظر می رسد نرخ بالای تراکم جمعیت، نارسا یی های کالبدی و نابسامانی های نظام کاربری اراضی در شکل گیری الگو های بزهکاری در این محدوده ها موثر بوده است.
اقداماتی چون بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت این محلات و اختصاص سرانه های تاسیساتی و تجهیزاتی، برقراری برنامه گشت های انتظامی، نورپردازی مناسب و حذف نقاط کور، مهم ترین راهکار های افزایش ایمنی در این محدوده ها است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!