مدل سازی تغییرات اراضی جنگلی با روش رگرسیون لجستیک در دوره زمانی 1988-2007 و پیش بینی شرایط آینده این اراضی در منطقه گرگان

پیام:
چکیده:
در این مطالعه تغییرات ایجاد شده در اراضی جنگلی منطقه گرگان در فاصله زمانی 1988-2007 بررسی شده و سپس مدل سازی تغییرات جنگلی با روش رگرسیون لجستیک انجام شد. برای تهیه نقشه تغییرات اراضی جنگلی، نقشه های کاربری زمین منطقه در سال های 1988 و 1998 و 2007 با استفاده از تصاویر ماهواره ای تهیه و سپس آشکارسازی تغییرات با روش Post-Classification Comparison در نرم افزار Idrisi انجام گردید. همچنین، نقشه های کاربری زمین برای استخراج متغیرهای مدل استفاده شدند. نتایج حاصل از اجرای مدل نشان داد که تغییرات اراضی جنگلی در این دوره زمانی روند کاهشی داشته است. اعتبارسنجی نتایج مدل با محاسبه معیارهای Pseudo- R2 و ROC انجام شد. میزان ارزش Pseudo-R2 و ROC برای مدل در دوره زمانی مورد مطالعه به ترتیب بیش از 0/27 و 0/91 به دست آمد که مقادیری مطلوب هستند. در مرحله بعد، شرایط آینده اراضی برای سال های 2016 و 2025 با استفاده از مدل پیش بینی گردید. نتایج این مطالعه می تواند به مدیران و تصمیم گیران جهت نظارت و جلوگیری از تخریب اراضی جنگلی کمک نماید. نقشه های خروجی حاصل از اجرای مدل با تعیین محل های با احتمال تغییر بالا، به مدیریت و کاهش موثر تخریب اراضی و کنترل نحوه تغییر کاربری زمین منطقه در آینده کمک می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1321382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!