فراوانی آسم مستعد به مرگ و میر و عوامل خطر مرتبط با آن در بیماران مبتلا به آسم در شهر کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر دنیا بوده که با دسترسی مطلوب به مراقبت های پزشکی قابل پیشگیری است. از آنجا که اطلاعاتی در مورد فراوانی عوامل خطر مرگ ناشی از آسم در منطقه ی ما وجود ندارد، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی عوامل خطر مرگ ناشی از آسم در بیماران آسمی انجام شد.
روش
این مطالعه روی 200 بیمار مبتلا به آسم که طی سال 1390 به درمانگاه بعثت کرمان و مطب پزشکان فوق تخصص ریه در شهر کرمان مراجعه کرده و بیماری آنها توسط اسپیرومتری دو مرحله ای اثبات شده بود، انجام گرفت. پرسش نامه ای شامل مشخصات دموگرافیک بیمار و عوامل خطر مربوطه، توسط پزشک برای هر یک از بیماران کامل شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع، 82 درصد از بیماران، حداقل یکی از عوامل خطر مرگ و میر ناشی از آسم را داشتند، به طوری که بی کاری در 63 درصد و عدم توانایی خرید دارو در 43 درصد بیماران شایع ترین عوامل خطر را شامل می شدند. از طرف دیگر 73 درصد بیماران مبتلا به آسم دایم شدید بودند.
نتیجه گیری
از آنجا که اکثر موارد مرگ و میر ناشی از آسم بالقوه قابل پیشگیری بوده و درمان های موثری برای کنترل آسم وجود دارد، حتی میزان مختصر مرگ و میر ناشی از آسم نیز غیرقابل قبول می باشد. از طرف دیگر با توجه به اینکه بسیاری از بیماران بررسی شده در اولین مراجعه، مبتلا به آسم با درجه متوسط به بالا بوده و یا حتی در مراحل شدید به درستی و به صورت کافی درمان نشده بودند، می بایست در مورد بیماری آسم آموزش بیشتری به افراد جامعه و به ویژه به پزشکان خانواده داده شود. همچنین چون تعداد زیادی از بیماران، حتی افراد تحت پوشش بیمه، توانایی تهیه دارو را ندارند، لازم است که سازمان های بیمه گر حمایت بیشتری از بیماران آسمی به عمل آوردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
446
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!