میزان بروز فصلی حملات مولتیپل اسکلروز در کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری مولتیپل اسکلروز (MS یا Multiple sclerosis) یک بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی با علت ناشناخته است. میزان شیوع بیماری در دنیا 5/2 میلیون نفر تخمین زده می شود و این میزان در استان کرمان 31/5 در 100000 نفر است. هر چند که تغییرات فصلی بیماری MS در گزارش های مختلف با هم فرق دارند، اما گزارش های متعدد و موثفی مبنی بر افزایش حملات بیماری MS در ماه های خاصی وجود دارد. در این مطالعه، میزان حملات این بیماری بر حسب فصول سال مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش
تمام بیماران مراجعه کننده به بخش مغز و اعصاب مرکز پزشکی شفا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای مدت 5 سال از تاریخ 1386 لغایت 1390 مورد بررسی قرار گرفتند. فرم مخصوصی که شامل اطلاعات دموگرافیک، شرح حال و نتیجه معاینات بود، برای هر بیمار پر شد. تایید حملات MS و همچنین رد حملاتی که در رابطه با بیماری MS نیستند، توسط متخصص بیماری های مغز و اعصاب عضو هیات علمی دانشگاه صورت گرفت. یافته ها با نرم افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در این مطالعه، 802 مورد حمله حاد مولتیپل اسکلروز ثبت گردید. 187 مورد (23/32 درصد) در مردان و 615 مورد (76/68 درصد) در زنان دیده شد. میانگین سنی بیماران 32/69سال بود. بیشترین پذیرش بیمارستانی در فصل های زمستان و بهار بود. این یافته به خصوص در مورد حملات مولتیپل اسکلروزیس زنان مشاهده می شود و در مورد مردان پراکندگی در فصل خاصی به طور واضح دیده نمی شود.
نتیجه گیری
بیشترین حملات بیماری MS در فصل های زمستان و بهار می باشد که ممکن است ناشی از عفونت های فصلی و یا عواملی باشد که به علت شرایط آب و هوایی خاص این دوره ها از سال فعال تر شوند. زندگی در مناطق گرمسیر و گرفتن آفتاب برای کودکان و نوجوانان ممکن است از شیوع و یا تشدید بیماری بکاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
376
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!