بررسی موقعیت کانال اینفریور آلوئولار در تصاویر کراس سکشنال توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نقش توموگرافی کامپیوتری اشعه مخروطی در تصویربرداری ناحیه دهان، فک و صورت به خوبی شناخته شده است. یکی از کاربردهای خاص این تکنیک در دندانپزشکی، لوکالیزه کردن کانال اینفریور آلوئولار است. هدف از این مطالعه، تعیین موقعیت کانال اینفریور آلوئولار در تصاویر کراس سکشنال CBCT در سنین مختلف می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت گذشته نگر بر روی کلیشه CBCT 120 مراجعه کننده به یک کلینیک تخصصی در شهر اهواز انجام شد، تمام تصاویر توسط دستگاه (Promax 3D (Planmeca Finland با شرایط (KVP 84و MA 12) تهیه شده و با نرم افزار2.8.1 (Version Romexis) پروسس شدند. در تصاویرCBCT، 8 اندازه گیری آناتومیک در ابعاد افقی و عمودی بر روی ریشه های مزیال و دیستال هر دندان انجام گرفت و ارزیابی تصاویر توسط رادیولوژیست فک و صورت انجام شد. آنالیز داده ها توسط آزمون t-test برای بررسی متغیر جنس و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی متغیر سن انجام شد.
یافته ها
فاصله بین پلیت لینگوال تا لینگوالیترین سطح ریشه در mm 3 آپکس در ریشه های مزیال و دیستال دندانهای مولر دوم در خانمها کمتر از آقایان بود. (p<0.05) سایر متغیرها ارتباط آماری معنی داری را با سن و جنس نشان ندادند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که موقعیت نسبی کانال اینفریور آلوئولار نسبتا ثابت است و با سن و جنس تغییر چندانی نمی کند. استفاده از CBCT جهت اندازه گیری های دقیق قبل از جراحی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 455
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!