مقایسه سرطان اندومتر در زنان جوانتر و مسن تر از 40سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان گلستان شهر اهواز طی سال های(1390-1380)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این مطالعه یافتن بینشی از اطلاعات و وضعیت یازده سال گذشته سرطان اندومتر در استان خوزستان و شناسایی خصوصیات آن می باشد.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی گذشته نگر می باشد. جمعیت مورد مطالعه کلیه بیماران مبتلا به سرطان اندومتر طی یازده سال (1390-1380) می-باشد. در این پژوهش 130 پرونده پزشکی حاوی اطلاعات کامل مورد بررسی قرار گرفت و به دو گروه سنی چهل سال و جوان تر (گروه A) و مسن تر از چهل سال (گروه B) تقسیم شدند. داده ها توسط روش های آماری توصیفی و نسخه 21 نرم-افزار SPSS تحلیل شد.

یافته ها

13نفر(10%) از افراد در گروه(A) و 117نفر(90%) در گروه(B) بودند. 84% بیماران مبتلا به «نوع اندومتروئید1» بودند و فراوانی آن در هر یک از گروه های A و B به ترتیب 93/3% و 83% بود. سرطان های اندومتر با خطر بالا (سلول روشن، پاپیلاری سروز) به طور معنی داری در گروه B بیشتر بود(0/04= p). بیماری متاستاتیک(stage4) و تمایز بافتی ضعیف در گروه B بیشتر بود اگرچه از نظر آماری معنی دار نبود، به ترتیب(11/1% در مقابل 7/7%، 1= p)و(14/5% در مقابل7/7%، 0/9= p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد شیوع سرطان اندومتر در زنان جوان تر در حال افزایش است،اگرچه اکثر بیماران در مراحل پایین و درجه های 1 و 2 بودند و اکثرا سرطان اندومتر با خطر پایین داشتند، اما به نظر می رسد که زنان جوان تر با سرطان اندومتر فاکتورهای پیش آگهی بهتری داشته باشند، اما بیماری متاستاتیک با تمایز بافتی ضعیف در زنان مسن تر بیشتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 444
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!