تاثیر رایحه درمانی با روغن گل سرخ بر دیسمنوره اولیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیسمنوره اولیه از شایع ترین مشکلات زنان در دوران باروری است که سبب به وجود آوردن مشکلاتی از قبیل پایین آمدن کیفیت زندگی و غیبت های طولانی از محل درس یا محیط کار می شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر رایحه درمانی با ماساژ روغن گل سرخ بر دیسمنوره اولیه انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر، بر روی 75 نفر دانشجوی مبتلا به دیسمنوره اولیه انجام شد. جهت نمونه گیری ابتدا سه خوابگاه از خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس افراد مقیم هر خوابگاه و به صورت تصادفی به سه گروه «ماساژ با روغن گل سرخ»، «ماساژ با روغن بادام بدون بو»، و «ماساژ تنها» تقسیم گردیدند. هر سه گروه، مداخله را در روز اول قاعدگی و طی دو سیکل پی درپی دریافت نمودند. شدت درد با استفاده از مقیاس دیداری درد (VAS)، قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. نرم افزار SPSS نسخه 20 جهت تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
هر سه گروه از نظر مشخصات جمعیت شناختی همگن بودند. در سیکل اول، میانگین شدت درد در هر سه گروه کاهش یافت، به طوری که این کاهش در گروه های روغن گل سرخ و ماساژ تنها، معنادار بود (0/01= p)؛ هر چند میزان کاهش درد در گروه های روغن گل سرخ و روغن بادام تفاوت معنا داری نداشت (0/581 =p). در سیکل دوم تفاوت آماری معنا داری در کاهش شدت درد در گروه های روغن گل سرخ و روغن بادام (0/05> p) و گروه های روغن گل سرخ و ماساژ تنها (0/001 > p) دیده شد.
نتیجه گیری
ماساژ همراه با روغن گل سرخ، باعث کاهش شدت دیسمنوره اولیه می شود. لذا با توجه به کارآیی و مقرون به صرفه بودن آن، می توان از این روش برای کاهش دیسمنوره اولیه استفاده کرد؛ اگرچه انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
787 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p1324736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!