سکرات مرگ و واکنش متفاوت انسان ها به هنگام احتضار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ماهیت و مفهوم مرگ، نیستی و زوال نیست بلکه انتقال است، آن هم انتقال از حیات دنیا به حیات اخروی و آن حقیقتی غیرقابل انکار است که تک تک پدیده های موجود را فرا می گیرد. در قرآن، مفهوم مرگ در الفاظ مختلف بیان شده و تاکید دارد که وجود انسان بطور کامل دریافت می شود و چیزی از او پراکنده و گم نخواهد شد. مرگ برای انسان به عنوان سرنوشتی حتمی و مقدر است که کسی با اتکا به هیچ مقام و منسبی نمی تواند آن را از خود برهاند و از این قضاء مقدر الهی مصون بماند؛ اما نحوه ظهور و رویارویی برای همگان یکسان نیست و وضعیت انسان های مختلف در آستانه مرگ متفاوت است. هم چنین در آیات و روایات لحظه فراغ و جان کندن - که به تعبیر قرآن - سکرات نام دارد، سخت توصیف شده است. در این مطالعه لحظه جدایی روح آدمی، مرگ و حالات آن بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مطالب با تکیه بر منابع دینی، قرآن، نهج البلاغه و بحارالانوار و با استفاده از واژه های کلیدی انسان، مرگ، سکرات و واکنش متفاوت انسانها به هنگام احتضار بررسی شده است.
یافته ها
اکثر انسان ها همواره از مرگ به عنوان سرنوشتی با نتیجه نامعلومی یاد می کنند و چون سرگرم زندگی دنیایی هستند گمان می کنند مرگ نابودی است و زندگی بعد از آن هرگز معنایی ندارد و از یاد مرگ می ترسند و از نشانه های آن فرار می کنند. مرگ انسان به تعبیر قرآن، به یقین، فرا می رسد و این حقیقتی قطعی و غیرقابل انکار برای هر موجود زنده است؛ اما اکثر مردم از آن می ترسند و علت آن می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد.
نتیجه گیری
مفهوم مرگ برای هر انسانی متناسب با زندگی وی است؛ یعنی تصور افراد از زندگی و برداشت آن ها از مرگ نقش مهمی دارد و لحظه مرگ برای هر گروه از انسان ها متفاوت است؛ یعنی (به طور نسبی) حالت جان دادن هر فرد، بنابر عملکرد او و تطبیق آن با اعتقادات و نیاتش در دنیا صورت می گیرد. نقش میزان دلبستگی به جسم، خانواده، مایملک و به طورکلی دنیا نیز غیر قابل انکار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!