غربالگری کتابخانه نمایش فاژی برای شناسایی لیگاندهای پپتیدی متصل شونده به سلول های سرطانی روده انسان

پیام:
چکیده:
هدف
در سال های اخیر توجه ویژه ای به کتابخانه های نمایش فاژی به عنوان ابزارهایی برای شناسایی و جداسازی مولکول های دارویی (با خواص تشخیصی و درمانی) شده است. کتابخانه های پپتیدی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع کتابخانه های نمایش فاژی هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر غربالگری کتابخانه نمایش فاژی پپتیدی Ph.D.TM-7 از طریق فرآیند بیوپنینگ برای شناسایی لیگاندهای پپتیدی متصل شونده به سلول های SW480 (آدنوکارسینومای روده انسانی) بود.
مواد و روش ها
سه دور بیوپنینگ روی سلول SW480 به عنوان سلول هدف و سلول های فیبروبلاست نرمال انسانی، آدنوکارسینومای معده انسانی، کارسینومای سلول های سنگفرشی مری انسانی و کارسینومای کبد انسانی به عنوان سلول های شاهد انجام شد. سپس با انجام plaque-PCR روی پلاک های به دست آمده از دور آخر بیوپنینگ قسمتی از ژنوم فاژهای متصل شونده به سلول SW480 که کد کننده پپتید نمایش یافته است، تکثیر و در گام بعد DNA تکثیرشده تعیین توالی شد. از نرم افزارهای بیوانفورماتیکی برای شناسایی توالی پپتیدهای متصل شونده به سلول هدف و نیز بررسی برخی ویژگی های توالی های مزبور استفاده شد.
نتایج
بیوپنینگ کتابخانه فاژی منجر به غنی سازی تعدادی پپتید شد که از بین آن ها توالی پپتیدی HAMRAQP دارای بیشترین فراوانی بود. بررسی بیوانفورماتیکی توالی های به دست آمده نشان داد که هیچ یک از آن ها جزء توالی های غیرمرتبط با هدف نیستند.
نتیجه گیری
از پپتیدهای شناسایی شده، به ویژه توالی های پپتیدی با فراوانی بالا، به علت برخورداری از قابلیت اتصال اختصاصی به سلول SW480 می توان برای هدایت هدفمند ژن و دارو به سلول های بدخیم روده استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1326161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!