ارزیابی اثرات عصاره هیدروالکلی گیاه خرفه (Portulaca Oleracea) بر میزان غلظت سرمی آنزیم های کبدی در موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه
افزایش چربی می تواند سبب ایجاد بیماری های گوناگونی مانند آترواسکلروز، دیابت و همچنین ایجاد کبد چرب شود و به دنبال آن آنزیم های کبدی افزایش می یابد. از آنجائیکه گیاه خرفه دارای ویژگی های هیپوگلیسمیک و هیپولیپیدمیک می باشد بنابراین در پژوهش کنونی اثر عصاره گیاه خرفه بر میزان غلظت آنزیم های کبدی شامل آسپارتات آمینوترانسفراز (SGOT یا AST)، آلانین آمینوترانسفراز (SGPT یا ALT) و آلکالین فسفاتاز (ALP) در موش های صحرایی مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 60 سر رت نژاد ویستار نر در 6 گروه ده تایی انتخاب شدند، گروه کنترل بکر با رژیم غذایی عادی،گروه کنترل مثبت با رژیم غذای چرب و سایر گروه ها به طور مشابه به گروه های تجربی دریافت کننده رژیم غذای چرب به اضافه عصاره الکلی گیاه خرفه با دوز حداکثر 800، دوز متوسط 400، و دوز حداقل 200 (میلی گرم/ کیلوگرم وزن بدن) بصورت تزریق داخل صفاقی (ip) و آتورواستاتین به میزان (10 میلی گرم بر کیلوگرم) و تحت تیمار با غذای چرب تقسیم بندی شدند. بعد از پایان این دوره (21 روزه)، خون گیری و اندازه گیری نمونه ها، اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های آماریT و Tukey و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS ویرایش 11/5 و با در نظر گرفتن 0/05>P، مورد تجزیه تحلیل آماری قرارگرفت.
یافته ها
مقایسه نتایج آزمون های آماری نشان می دهد که میزان آنزیم های ALT و ALP درگروه کنترل مثبت که تنها غذای چرب را دریافت می کند افزایش می یابد، در حالی که در گروه های تجربی دریافت کننده عصاره گیاه خرفه و همچنین در گروه دریافت کننده آتورواستاتین میزان آنها کاهش می یابد.
نتیجه گیری
با توجه به ویژگی های آنتی اکسیدانی هیپوگلیسمیک و هیپولیپیدمیک عصاره و همچنین اثر آن بر کاهش آنزیم های کبدی، عصاره این گیاه می تواند پیشنهادی برای بهبود عملکرد کبد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
889 تا 899
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!