طراحی و ارزیابی الگوی پیشبینی نگهداری وزن در زنان مبتلا به چاقی

پیام:
چکیده:
هدف
چاقی یکی از مشکلات تهدیدکننده سلامتی و دومین عامل عمده قابل پیشگیری مرگ استکه شیوع آن روبه افزایش است. شایعترین پیامد درمان چاقی در میان بزرگسالان، بازگشت وزن است و اولین هد در این حیطه باید جلوگیری از بازگشت وزن تدریجی باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین قدرت پیش بینی عوامل زیستی روانی اجتماعی در نگهداری وزن افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی صورت گرفته است.
روش
به همین منظور 057 نفر از زنان چاق مراجعه کننده به کلینیک کاهش وزن بیمارستان سینا به روش نمونه گیری هدفمند انتخا شدند. این افراد پرسشنامه های خودگزارش دهی را در ابتدای ورود به درمان تکمیل کردند و سپ مورد مداخله رژیم غذایی و طب ورزش قرار گرفتند. در پایان ماه ششم، وزن افراد سنجیده شد و میزان کاهش وزن صورت گرفته ارزیابی شد.
یافته ها
نتای حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از میان متغیرهای پژوهش، متغیرهای وزنذهنی، نوسان وزن، اضطرا صفت، اضطرا حالت، رضایت بدنی و ارزشیابی قیافه از قدرت پیش بینی بیشتری در تبیین واریان نگهداری وزن برخوردارند و در مجموع توانستند 37 % از توفیق نگهداری وزن را تبیین کنند.
نتیجه گیری
براساس پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که نگهداری وزن با وزن ذهنی، نوسان وزن، اضطرا حالت و رضایت بدنی، رابطه مثبت معنادار و با اضطرا صفت و ارزشیابی قیافه، رابطه منفی معنادار دارد. بنابراین، ضروری است تا در مداخلات بالینی درمان چاقی، برنامه ریزی لازم برای مداخله در سطوح شناختی و نیز هیجانی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!