روان سنجی نسخه فارسی ابزار صلاحیت پرستاران (CIRN)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لزوم ارزیابی صلاحیت پرستاران جهت شناسایی حیطه های نیازمند رشد حرفه ای و نیازهای آموزشی پرستاران مورد تاکید روز افزون بوده و دستیابی به آن مستلزم بکارگیری ابزارهای معتبر در این زمینه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی ابزار صلاحیت پرستاران انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک پژوهش روش شناختی و اعتبارسنجی بود که در آن 300 پرستار شاغل در دو مرکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه گردیدند. در ابتدا نسخه اصلی ابزار صلاحیت پرستاران با استفاده از روش استاندارد Backward-Forward به فارسی ترجمه گردید. روایی ابزار از طریق محاسبه شاخص روایی محتوای والتس و باسل، روایی صوری و انجام تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. پایایی پرسشنامه به روش آزمون باز آزمون و سازگاری درونی ابزار ارزیابی شد. در مطالعه حاضر SPSS نسخه 16 و همچنین نرم افزار LISREL نسخه 8 جهت تحلیل عاملی تاییدی به کار رفت.
یافته ها
شاخص اعتبار محتوا برای کل ابزار 0/94 و برای هریک از گویه ها بیشتر از 0/83 بدست آمد. طبق نتایج تحلیل عاملی، مقادیر بار عاملی گویه ها بین 0/38 تا 0/67 قرار داشته و همگی معنی دار بودند و هفت بعدی که در ابزار اصلی معرفی شده بود با مقادیر قابل قبول تایید گردید. پایایی درون رده ای کل ابزار 0/94 بدست آمد. همچنین پایایی ابزار به روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای کل ابزار 0/97 و برای ابعاد ابزار بین 0/68 تا 0/87 بدست آمد.
نتیجه گیری کلی: نسخه فارسی ابزار صلاحیت پرستاران دارای مشخصه های روان سنجی قابل قبولی در جمعیت پرستاران ایرانی می باشد و می توان از آن به عنوان یک ابزار معتبر در حوزه های مدیریت نیروی انسانی، آموزش و پژوهشهای پرستاری بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!