مطالعه تاثیر تصحیح پروناسیون بیش از حد مفصل ساب تالار با استفاده از روش Taping قوس داخلی پا بر راستا و درد زانو

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بررسی عوامل تاثیر گذار بر بیومکانیک مفصل زانو، مشکلات پا به دلیل برهم زدن راستای نیروها بسیار مورد توجه هستند. از این رو هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین پروناسیون بیش از حد در مفصل ساب تالار و میزان زاویه Q در زانو و تعیین تاثیر Taping قوس داخلی پا بر تغییرات آنها است.
مواد و روش ها
مطالعه بر روی افراد داوطلب مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی شهر شیراز و در محدوده سنی 40- 20 سال انجام گرفت. افراد تحت مطالعه در دوگروه جای داده شدند: گروه اول (PSK = Pronated Symptomatic Knee): شامل 38فرد دارای پروناسیون بیش از حد در مفصل ساب تالار و علائم درد در مفصل زانو بود.
گروه دوم (PASK = Pronated Asymptomatic Knee): شامل 38 فرد دارای پروناسیون بیش از حد در مفصل ساب تالار که در مفصل زانو بدون علائم درد بودند. در این دو گروه زوایای Q و ساب تالار قبل و بعد از انجام Taping قوس داخلی پا بوسیله گونیامتر اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های آماری پیرسون،اسپیرمن، تی زوجی و ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها
بین پروناسیون بیش از حد در مفصل ساب تالار و میزان زاویه Q در هر دو گروه PSK، PASK قبل از انجام Taping، همبستگی معنی داری وجود داشت.(در زنان گروه PSK و PASK به ترتیب: (P=0.002) و (P= 0.0010) و در مردان PSK و PASK به ترتیب: (P=0.001) و (P =0.001) روش Taping در گروه های PSK و PASK، بر کاهش میزان زاویه ساب تالار و میزان زاویه Q تاثیر گذار بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد در افراد دارای پروناسیون بیش از حد، به کار بردن روش Taping قوس داخلی پا باعث کاهش زاویه Q و در نتیجه بهبود بیومکانیک مفصل زانو می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
382 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p1329999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!