تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
همه انسان ها از انواع هوش ها برخوردارند، فقط میزان و نحوه ترکیب آن ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نظام های آموزشی باید زمینه رشد و پرورش آن ها را فراهم نمایند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه مورد نظر کلیه دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی 92-1391 بودند که از میان آن ها تعداد 129 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسش نامه هوش های چندگانه شامل 70 سوال و پرسش نامه تفکر خلاق دارای 20 سوال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی ابزارها به صورت محتوایی توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ابزارها از طریق ضریب Cronbach''s alpha به ترتیب 0/84 برای هوش چندگانه و 0/87 برای تفکر خلاق برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی (ضریب همبستگی Pearson، t تک نمونه ای، تحلیل واریانس و Regression) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها
مولفه های هوش چندگانه و تفکر خلاق دانشجویان بالاتر از میانگین بود. بالاترین میانگین مربوط به مولفه هوش منطقی و ریاضی بود. همچنین بین مولفه های هوش چندگانه و تفکر خلاق رابطه مثبت وجود داشت.
نتیجه گیری
از طریق توجه به رشد ابعاد هوش های چندگانه، می توان زمینه های پرورش تفکر خلاق در دانشجویان را فراهم آورد و دانشجویان می توانند نقش خود را به عنوان دانشجویانی خلاق و نوآور در رشد و پیشرفت جامعه ایفا نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p1330413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!