اصلاح سبک زندگی به منظور پیشگیری از اختلالات روانی شایع به ویژه اختلال افسردگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلالات روانپزشکی به ویژه افسردگی در همه دنیا و از جمله ایران، و سیر صعودی قابل توجه شیوع آنها در سالهای اخیر و همچنین نقش عمده عوامل محیطی و اجتماعی در بروز و تداوم این اختلالات، پیشنهاد مداخلات مناسب در این زمینه به منظور اصلاح سبک زندگی در راستای کاهش بروز اختلالات روانی به خصوص افسردگی، جهت ارائه به ذینفعان و سیاستگذاران حوزه سلامت ضروری به نظر میرسد.
روش بررسی
در پژوهش حاضر به منظور بررسی مستندات و مقالات موجود از جستجو در اینترنت توسط موتورهای جستجوگر استفاده شده است. مقالات بدست آمده سپس جمع بندی و نتایج بر این اساس استخراج شده است.
یافته ها
عوامل روانی اجتماعی نقش مهمی در سبب شناسی اختلالات روانی ایفا می نمایند. مهمترین عوامل این گروه شامل وضعیت تاهل، فقر اقتصادی، حوادث ناخوشایند زندگی، محیط نا متعادل هیجانی، استرس های مزمن، ناکامی های مکرر، مهاجرت و محیط غیر قابل پیش بینی می باشد. به منظور پیشگیری از اختلالات روانی در جامعه ضرورت دارد با استفاده از راهکارهای مناسب با این عوامل سبب ساز مقابله نمود. مهمترین راهکارها به طور کلی شامل مداخلاتی است که منجر به شرایط امن و آرام، بدون استرس، اعتدال هیجانی، حرمت گذاری به افراد و محیط قابل پیش بینی در جامعه می گردد.
نتیجه گیری
افزایش حساسیت سیاستگذاران، مجریان وآحاد مردم نسبت به اهمیت موضوع سلامت روان ضروری است. سیاستگذاران باید منابع خود را به سمت مداخلات جامعه محور سوق دهند و روند کلی این مداخلات باید به سمت فقرزدایی، بهبود شرایط شغلی و ایجاد شرایط با ثبات و قابل پیش بینی در جامعه با تکیه بر توانمند سازی محیط باشد. ایجاد محیط آرام و قابل پیش بینی با کمک همکاری های بین بخشی و استفاده از کلیه ظرفیت های موجود در دستگاه های اجرایی، قضایی و قانونگذار و همکاری با بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد قابل انجام است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!