پولیپ نتروکونال: بررسی سه ساله در شیراز (1374 تا 1376)

پیام:
چکیده:
مقدمه
پولیپ های بینی شایع ترین تومورهای خوش خیم بینی هستند. پولیپ آنتروکوآنال (ACP) گونه ای کمیاب از آنهاست، که سبب آنها ناشناخته بوده و با حساسیت، سینوزیت و بیماری دستگاه تنفسی پایینی رابطه ندارد. شایع ترین علامت آن، گرفتگی یک سویه ی بینی است و در پرتونگاری، تیرگی آنتروم دیده می شود.
روش کار
در این پژوهش توصیفی گذشته نگر، پرونده ی 122 بیمار دچار پولیپ که در مدت سه سال (1374 تا 1376)، در بیمارستان خلیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عمل جراحی بر روی آنها انجام گرفته بود، بررسی شد. بیماران از لحاظ سن و جنس، شیوع پولیپ آنتروکوآنال در میان دیگر پولیپ ها، علایم بالینی، جای درگیری پولیپ و آسیب شناسی بررسی مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
از 122 بیمار با پولیپ بینی، 13 مورد پولیپ آنتروکوآنال یافت شد، که شیوعی برابر 10.65 درصد را نشان می داد. سن بیماران در پولیپ آنتروکوآنال، 15±11 سال و در پولیپ ساده، 34±15 سال بود. پولیپ آنتروکوآنال و نیز پولیپ ساده، بیشتر در مردان دیده شد و نسبت مرد به زن در پولیپ ساده و پولیپ آنتروکوآنال، به ترتیب، 1.5 به 1 و 5.5 به 1 بود. در 93 درصد موارد پولیپ آنتروکوآنال، یک سویه و در 69.5 درصد، در سمت راست بود، اما پولیپ ساده، در 78 درصد، دوسویه بود (P<0.05). شایع ترین علامت در بیماران پولیپ آنتروکوآنال گرفتگی بینی بود (84 درصد). میان پولیپ آنتروکوآنال و بیماری های زمینه ای، مانند آسم و حساسیت به آسپیرین، رابطه ی معنی دار یافت نشد. آسیب شناسی در نمونه های پولیپ آنتروکوآنال،بیشتر پولیپ التهابی گزارش شد.
نتیجه
پولیپ های آنتروکوآنال با شیوعی بالاتر در این منطقه دیده می شود و بیشتر یک سویه، در سمت راست و با علایم گرفتگی بینی و احساس توده در گلو دیده می شوند و هیچ بیماری زمینه ای با پولیپ آنتروکوآنال رابطه ی معنی دار آماری نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p133457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!