رابطه ی بین میزان فعالیت بدنی و میزان کلسیم مصرفی روزانه با شاخص های منتخب تن سنجی و میزان تراکم استخوان در زنان یائسه مراجعه کننده به مرکز تراکم استخوان شهر رشت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
این مطالعه به بررسی رابطه ی بین میزان فعالیت بدنی و میزان کلسیم مصرفی روزانه با شاخص های منتخب تن سنجی ومیزان تراکم استخوان در بیماران زن یائسه انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه ی توصیفی- مقطعی برروی80 زن یائسه با میانگین سنی(58.13±7.59 سال) و میانگین شاخص توده ی بدن (26.69±3.66) انجام شد. سطح فعالیت بدنی از طریق پرسش نامه فعالیت بدنی بک و میزان کلسیم مصرفی روزانه از طریق پرسش نامه بسامد خوراک (FFQ) و یادامد غذایی سه روزه محاسبه شد. تراکم استخوان در ستون فقرات و استخوان ران از روش دانسیتومتری استخوان استفاده شد.
یافته ها
میزان فعالیت بدنی 53/8 درصد از آزمودنی ها در حد کم و میزان کلسیم دریافتی 62/5 درصد نمونه ها کمتر از میزان توصیه شده بود. وضعیت تراکم استخوان در ستون فقرات 37/5 درصد استئوپنی و 26/2درصد استئوپروز و در استخوان ران 48/8 درصد استئوپنی و 11/2 درصد استئوپروز بوده است (p≤0/05). زنانی که دارای فعالیت بدنی کمتری بودند، در ناحیه ی ستون فقرات 51/2درصد استئوپنی و46/5 درصد استئوپروز و در ناحیه ی استخوان ران 69/8درصد استئوپنی و 20/9 درصد استئوپروز داشتند. زنانی که میزان مصرف کلسیم روزانه ی آن ها کمتر از میزان توصیه شده بود در ناحیه ی ستون فقرات 38 درصد دچار استئوپروز و 36 درصد استئوپنی و در ناحیه ی ران 70 درصد استئوپنی و 14 درصد استئوپروز بودند.
نتیجه گیری
اکثر زنان در هر دو ناحیه ی ستون فقرات و استخوان ران مبتلا به استئوپنی بودند و نظر به آن که ارتباط معنی داری بین سطح فعالیت بدنی و میزان کلسیم مصرفی روزانه با وضعیت تراکم استخوان در زنان مشاهده شد، مصرف روزانه ی کلسیم به مقدار توصیه شده و شرکت در فعالیت های بدنی باید در میان زنان یائسه افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!