بررسی آلودگی به سالمونلا در خزندگان خانگی شهر تهران و عوامل موثر مرتبط در صاحبان آن ها

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
نگه داری از گونه های مختلف خزندگان به عنوان حیوانات خانگی، با استقبال فراوانی در جهان روبرو شده و هم گام با آن، اخیرا جایگاه ویژه ای نیز در ایران یافته است. از سوی دیگر سالمونلوز یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد و خزندگان به عنوان منبع سالمونلا محسوب می شوند. بررسی وضعیت آلودگی خزندگان خانگی به سالمونلا در محدوده شهر تهران ضروری به نظر رسید.
روش کار
برای انجام این کار از اردیبهشت ماه تا بهمن ماه 1391 از 270 خزنده ارجاع شده به کلینیک های تخصصی دامپزشکی شهر تهران نمونه گیری و کشت سالمونلا انجام شد و نتایج مورد بررسی آماری قرار گرفت.
نتایج
از 142 خزنده بررسی شده (52/6 درصد) سالمونلا جدا گردید. جدایه های به دست آمده شامل سروگروه های متنوعی بودند، اما بیش از نیمی از آن ها به گروه C و B تعلق داشتند. اغلب خزندگان مورد مطالعه از نظر بالینی سالم بودند. بیش تر صاحبان آن ها از خطرات ناشی از سالمونلا بی اطلاع بودند. در موارد متعددی نیز احتمال تماس افرادی با سیستم ایمنی ضعیف- کودکان و سالخوردگان- با حیوانات آلوده وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد به دلیل روند روزافزون نگه داری از گونه های مختلف خزندگان به عنوان حیوان خانگی، آموزش و اطلاع رسانی به صاحبان خزندگان به دلیل بی اطلاعی اغلب آن ها از روش های صحیح و ایمن نگه داری از این حیوانات ضروری است. به علاوه انجام بررسی های بیش تر در مراکز درمانی روی افراد با علایم بالینی سالمونلوز و مشخص کردن نقش خزندگان خانگی در اپیدمیولوژی بیماری پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!