بررسی اثر آنتی ترومبین 3، هموسیستئین،فاکتور 8 انعقادی و فاکتورهای خطر ساز اکتسابی در ایجادحوادث ترومبوآمبولی وریدی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان هاجر شهرکرد

چکیده:
مقدمه
ترومبوآمبولی وریدیو عوارض وابسته به آن، نه تنها یکی از علل مهم مرگ و میر بیمارستانی می باشند بلکه باعث ناخوشی های طولانی مدت نیز می گردند. فاکتورهای ارثی و اکتسابی متعددی در بیماری زایی ترومبوآمبولی وریدی نقش دارند. با توجه به اهمیت شناسایی این عوامل ارثی و اکتسابی در تعیین پیش آگهی و درمان بیماران ترومبوآمبولی وریدی، در این مطالعه سطح آنتی ترومبین III و فاکتور VIII و همچنین هموسیستئنمی به عنوان عوامل ارثی و اکتسابی موثر در ترومبوز وریدی در بیماران با ترومبوآمبولی وریدی در بیمارستان هاجر شهرکرد مورد بررسی قرار گرفت.
روش پژوهش: در این مطالعه مورد-شاهدی 25 بیمار مبتلا به ترومبوآمبولی وریدی و 25 فرد بدون سابقه ترومبوآمبولی وریدیبررسی شده اند. تشخیص ترومبوز وریدی عمقی به روش سونوگرافی داپلر وریدی و تشخیص آمبولی ریوی به روش سی تی اسکن ریه با ماده حاجب وریدی، در بیماران قطعی شد. فاکتور 8 به روش Coagulation assay، آنتی ترومبین به روش سنجش کروموژنیک و سطح سرمی هموسیستئین به روش الیزا بررسی و فاکتورهای اکتسابی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار spss18 آنالیز گردید.
یافته ها
شیوع ترومبوفیلی در بیماران 32 درصد بود. شایعترین ریسک فاکتور اکتسابی در این افراد سن بالا و به میزان 52 درصد (13 نفر) بود.نتایج همچنین نشان میدهد که 12 درصد افراد مورد مطالعه هیپرهموسیستئینمی داشتند که 20 درصد از بیماران و 4 درصد از گروه کنترل را شامل می شدند (0/82=p). همچنین 18 درصد افراد مطالعه کمبود آنتی ترومبین III داشتند (که 55/6 درصد در گروه کنترل و 44/4 درصد در گروه بیماران بودند). در هیچ یک از دو گروه مورد مطالعه افزایش سطح فاکتور VIII به عنوان عامل ترومبوفیلی یافت نشد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای کمبود آنتی ترومبین III در شهرکرد در مقایسه با مطالعات مشابه در سابر مناطق پیشنهاد می شود که مطالعات جدیدی با حجم نمونه بیشتر در خصوص ترومبوفیلی در این منطقه صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!