پیش بینی میزان اثربخشی داروهای پره اکلامپسی با داده کاوی بر اساس دوز و روش مصرف دارو

پیام:
چکیده:
مقدمه
مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی، یکی از اختلالات خطرناک دوران بارداری است که حتی می تواند به خاتمه بارداری و سقط جنین ختم شود. مطالعه حاضر با هدف تولید یک مدل پیش بینی کننده کارا به منظور پیش بینی دقیق میزان اثربخشی داروهای پره اکلامپسی انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 92-1390 بر روی 774 بیمار در بیمارستان حکیم نیشابور انجام شد. سه الگوریتم متفاوت از الگوریتم های استنتاج قانون به نام های C5.0، C&R Treeو CHAID. روی داده های عارضه پره اکلامپسی اعمال شد و سپس صحت مدل های تولید شده به دست آمد. در نهایت برای تایید صحت نتایج حاصل از پیش بینی از خوشه بندی استفاده شد. در این مطالعه جهت تحلیل داده ها و اجرای الگوریتم های داده کاوی از نرم افزار کلمنتاین (نسخه12/0) استفاده شد.
یافته ها
مقادیر به دست آمده برای صحت مدل های ایجاد شده از اجرای الگوریتم های C5.0، C&R Treeو CHAID روی مجموعه داده های آموزش و آزمایش برای هر سه الگوریتم 99/63 و 99/14 درصد بود. صحت بالای مدل ها عملکرد خوب این الگوریتم ها را نشان داد. حساسیت 100 درصد و دقت 99/5، برتری الگوریتم C&R Tree نسبت به سایر الگوریتم ها را تایید کرد. نتایج حاصل از خوشه بندی روی درخت بهتر نشان داد که در مواقعی که میزان اثربخشی دارو افزایش یافت، میانگین سنی بیمار هم بالاتر بود و دلیل آن، رابطه مستقیم ایجاد عارضه پره اکلامپسی با افزایش سن بود.
نتیجه گیری
شواهد به دست آمده نشان می دهند که با افزایش سن احتمال وجود این عارضه افزایش و از داروهایی با میزان اثربخشی بالاتر برای درمان باید استفاده نمود. بنابراین در انتخاب داروی مصرفی با میزان اثربخشی متفاوت دقت بیشتری باید صورت گیرد. پیش بینی میزان اثربخشی دارو با هدف دستیابی به مواردی چون: کمک به پزشک برای افزایش صحت تشخیص و جلوگیری از تشخیص نادرست در دوز مصرفی دارو برای بیمار، تشخیص شدت پره اکلامپسی و مهار عوارض خطرناک مصرف بیش از حد دارو توسط بیمار، پیش بینی ذخیره داروی کافی و جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از کمبود دارو صورت می گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!