بررسی باقیمانده های پادزیستی در شیرهای خام و پاستوریزه

پیام:
چکیده:
مقدمه
مصرف فرآورده های غذایی با منشا دامی آلوده به باقیمانده آنتی بیوتیکی دارای اثرات سوء بر سلامت و بهداشت افراد جامعه می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه باقیمانده آنتی بیوتیک ها در شیرهای خام و پاستوریزه استان ایلام مورد ارزیابی قرار گرفت. از تعداد 9 واحد دامداری نیمه صنعتی، 4 واحد ایستگاه جمع آوری شیر و 3 شرکت تولید شیر پاستوریزه در استان ایلام طی فصول بهار و تابستان سال 1391 نمونه برداری و از لحاظ باقیمانده آنتی بیوتیک ها با استفاده از روش تست شیر کوپن بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که از مجموع 96 نمونه اخذ شده در این مطالعه تعداد 28 نمونه (29/16%) از نظر وجود باقیمانده آنتی بیوتیکی مثبت بودند. نمونه های شیر بررسی شده طی فصل بهار و تابستان به لحاظ آلودگی باقیمانده آنتی بیوتیکی اختلاف آماری معنی داری را نشان دادند، به گونه ای که نمونه های شیر دارای باقیمانده آنتی بیوتیکی در فصل تابستان (37/50%) در مقایسه با نمونه های شیر فصل بهار (20/83%) بالاتر بود (P<0.05). درصد آلودگی نمونه های شیر خام (30/76%) به باقیمانده آنتی بیوتیکی در مقایسه با نمونه های شیر پاستوریزه (22/20%) به طور معنی داری بالاتر بود (P<0.05).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به عوارض سوء حاصل از مصرف شیرهای آلوده به بقایای آنتی بیوتیک ها و همچنین ضررها و زیان های متعدد حاصل از آن در صنایع لبنی، به نظر می رسد که نیاز به مطالعات جامع تری برای تعیین دقیق نوع باقیمانده آنتی بیوتیک در شیرهای مصرفی در این منطقه وجود دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
884 تا 889
لینک کوتاه:
magiran.com/p1342911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!