اثر پیش تیمارهای مختلف بذر بر ویژگی های مورفولوژیک، عملکرد، اجزای عملکرد و اسانس رازیانه (Foeniculam vulgar Mill.) در شرایط تنش آب

پیام:
چکیده:
تنش آب یکی از عوامل موثر در جلوگیری از جوانه زنی، استقرار گیاهچه و رسیدن به حد مطلوب عملکرد، در گیاهان زراعی و داروئی است. روش های متعددی در به حداقل رسانیدن اثرات سوء تنش استفاده می شود. پیش تیمار کردن بذر (پرایمینگ) یکی از روش های رایج آبگیری برای افزایش کارایی بذر می باشد و از مهم ترین انواع آن، اسمو پرامینگ (قرار گرفتن بذر در محلول های با فشار اسمزی مختلف) و هورمو پرامینگ (قرار گرفتن ترکیبات هورمونی روی بذر) است. این آزمایش به منظور بررسی اثر پیش تیمارهای اسیدسالیسیلیک (آسپرین)، کلرید پتاسیم و کلرید سدیم بر برخی از ویژگی های مورفولوژیک و نیز بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه رازیانه (Foeniculam vulgar Mill.) در شرایط تنش خشکی در آزمایشگاه و در مزرعه دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال زراعی 1390 انجام شد. در آزمایشگاه بذرهای رازیانه در محلول سالیسیلیک اسید در چهار غلظت(0، 1/0، 5/0 و 1 میلی مولار)؛ کلرید پتاسیم در چهار سطح (0، 1-، 5/1-، 2- مگاپاسکال) و کلرید سدیم در چهار سطح (0، 1-، 5/1-، 2- مگاپاسکال) به مدت 24 ساعت در دمای °C 20 تیمار شدند. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. در بین سطوح اسید سالیسیلیک بکار رفته در آزمایش جوانه زنی بذور؛ سطح سوم (5/0 میلی مولار) بالاترین میانگین سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه را به خود اختصاص داد. در مقایسه بین سطوح کلرید پتاسیم؛ سطح دوم یعنی 1- مگاپاسکال بیشترین سرعت جوانه زنی و طول ریشه چه و ساقه چه را داشت. در مقایسه بین سطوح کلرید سدیم سطح سوم (5/1- مگاپاسکال) منجر به ایجاد بیشترین طول ریشه چه و ساقه چه شد. در مزرعه؛ با توجه به نتایج آزمایشگاه، طرحی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. آبیاری در دو سطح تنش آب و بدون تنش، به عنوان پلات های اصلی و انواع پرایمینگ (پیش تیمارهای پذیرفته شده در آزمایشگاه) در 4 سطح (آب خالص، کلرید سدیم با پتانسیل اسمزی 1- مگاپاسکال، کلرید پتاسیم با پتانسیلاسمزی 5/1- مگاپاسکال واسید سالیسیلیک با غلظت5/0 میلی مولار) پلات های فرعی را تشکیل دادند. نتایج نشان داد که اثر تنش آب و اثر پیش تیمارها در مورد صفات تعداد چتر در بوته، تعداد چترک در چتر، عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک رازیانه معنی دار شدند، اما صفات ارتفاع بوته در زمان گلدهی و شاخص برداشت، معنی دار نشدند. در مورد وزن هزاردانه، تنها اثر متقابل تنش آب در پرایمینگ معنی دار شد. تنش آب باعث افزایش درصد اسانس شد؛ اما عملکرد اسانس در تنش آب کاهش یافت.
مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1343280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!