بررسی میزان بقا و فاکتورهای موثر بر آن در بیماران جراحی شده سرطان معده مراجعه کننده به بیمارستان بعثت همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سرطان معده چهارمین سرطان شایع و دومین علت منجر به مرگ در اثر سرطان است. برای درمان سرطان معده از جراحی به عنوان درمان اولیه و در صورت نیاز از شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز استفاده می شود. هدف این مطالعه برآورد بقای پس از جراحی بیماران مبتلا به سرطان معده در استان همدان و تعیین عوامل موثر بر آن است.
روش کار
در این مطالعه همگروهی تاریخی پرونده ی بیماران مبتلا به سرطان معده جراحی شده از سال 1385 تا1391در بیمارستان بعثت همدان مورد بررسی قرار گرفت. زمان بقای بیماران از زمان تشخیص تا مرگ یا پایان مطالعه در نظر گرفته شد. اثر عوامل مختلف جنس، سن تشخیص، محل تومور، نوع تومور و... بر بقای بیماران ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون کاکس و به کمک نرم افزار SPSS16 انجام گردید.
نتایج
در این مطالعه 67 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که 48 بیمار (71/6 درصد) مرد بودند. 40 بیمار (59/7 درصد) تا پایان مطالعه فوت شدند. میانه ی بقای بیماران 26 ماه و میزان بقای یک، سه و پنج ساله ی این بیماران به ترتیب 67، 40 و 36 درصد بود. تاثیر متغیرهای جنس، سن تشخیص و مرحله بیماری بر بقای بیماران معنی دار شدند.
نتیجه نهایی: بقای بیماران سرطان معده جراحی شده در همدان همانند سایر نقاط ایران کم است و به نظر می رسد یکی از مهمترین علل آن مراجعه دیرهنگام بیماران باشد. بنابراین، باید آموزش های فراگیر به روش های مختلف از جمله از طریق رسانه های عمومی در مورد علائم اولیه و ریسک فاکتورهای این بیماری ارائه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1343756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!