بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های گرم منفی جدا شده از فاضلاب های بیمارستانی و الگوی پلاسمیدی سویه های مقاوم به چند دارو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فاضلاب های بیمارستانی حاوی تعداد زیادی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است. در میان باکتری های مقاوم، باسیل های گرم منفی قادرند برای مدت طولانی در محیط باقی مانده و به عنوان مخازن ژن های مقاومت عمل کنند. هدف از این مطالعه ارزیابی مقاومت آنتی بیوتیکی باسیل های گرم منفی فاضلاب های بیمارستانی و بررسی الگوی پلاسمیدی در باکتری های مقاوم به چند دارو بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جدا شده با روش دیسک دیفیوژن بررسی شد. سویه های جدا شده مطابق با روش برگی (Bergey) شناسایی شدند و استخراج پلا سمید با روش لیز قلیایی انجام شد.
یافته ها
در مجموع، 320 سویه برای ارزیابی مقاومت آنتی بیوتیکی جدا شدند. بیشترین فراوانی مربوط به باسیل های گرم منفی (62/5%) و پس از آن باسیل های گرم مثبت (34/4%) و کوکسی های گرم مثبت (3/1%) بود. بیشترین سویه های جدا شده مربوط به (E. coli (33% و پس از آن (Pseudomonas aeruginosa (17% بود. از بین باکتری های جدا شده، 200 باکتری میله ای گرم منفی از لحاظ الگوی مقاومت نسبت به 8 آنتی بیوتیک، مورد بررسی قرار گرفتند. جنتامیسین و سفتریاکسون موثرترین آنتی بیوتیک و آمپی سیلین کمترین تاثیر را بر باکتری ها داشتند. در تمام سویه ها مقاومت چند دارویی مشاهده شد و 6% سویه ها نسبت به تمام آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند. الکتروفورز DNA پلاسمیدی سویه های فوق نشان داد که همه آنها دارای پلاسمید با اندازه Kb 24/5- 1/5 بودند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که باکتری هایی با مقاومت چند دارویی در فاضلاب های بیمارستانی وجود دارند و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1344146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!