وضعیت مراقبت های عصبی اورژانس پیش بیمارستانی و عوامل مرتبط با آن در بیماران تروماتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بخش مهمی از سیستم ارائه خدمات بهداشتی است که می تواند با ارائه به موقع مراقبت های مناسب در صدمات سیستم عصبی، موجب پیشگیری از مرگ، ناتوانی، افزایش هزینه های بیمارستانی و تحمیل صدمات اقتصادی به جامعه شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مراقبت های عصبی اورژانس پیش بیمارستانی و عوامل مرتبط با آن در بیماران تروماتیک انجام شد.
روش کار
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی وضعیت اقدامات عصبی اورژانس 115 و عوامل مرتبط با آن در 577 بیمار ترومایی انتقال داده شده به مرکز آموزشی درمانی پورسینا از20 آبان تا پایان اسفندماه سال 1391 با استفاده از چک لیست پژوهشگرساخته به شیوه نمونه گیری آسان و با استفاده از spss-16 مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافته ها
بیشترین مراقبت ارائه شده مربوط به کنترل سطح هوشیاری (36/2%) و کمترین آن به ترتیب مربوط به استفاده از تخته پشتی (12/2%) و کولار گردنی (15/6%) بود. به طور متوسط اقدامات ارائه شده سیستم عصبی 2/005±81/33درصد بود. بین مراقبت های ارائه شده سیستم عصبی با معابر ترافیکی (p<0.03) و نوع شیفت کاری پرسنل (p<0.04) ارتباط معنی دار مشاهده شد، یعنی مراقبت در راه های روستایی و در شیفت صبح بیشتر بود.
نتیجه گیری
در این پژوهش اقدامات مربوط به ثابت سازی ستون فقرات (استفاده ازتخته پشتی و کولار گردنی) از بیشترین مواردی بود که علی رغم ضرورت، انجام نشده بود. لذا نتایج این پژوهش می تواند اطلاعاتی از وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی در اختیار مسئولین و مدیران قرار دهد تا با تدوین پروتکل های استاندارد و آموزش پرسنل جهت ارتقاء این امر مهم گام بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!