شناسایی گروه های آناستوموزی ریزوکتونیای سیب زمینی در استان های همدان و کردستان و بررسی امکان کنترل بیولوژیکی آنها با استفاده از گونه های تریکودرما

پیام:
چکیده:

در طی مطالعه درباره بیماری ریزوکتونیایی سیب زمینی در سال 1385، از مزارع و انبارهای سیب زمینی استان های همدان و کردستان، پنجاه جدایه با مشخصات قارچ Rhizoctonia. solani از ساقه و ریشه و هشت جدایه از سختینه های موجود در سطح غده ها جداسازی شد. بعد از رنگ آمیزی هسته و بررسی های فیزیولوژیکی، تمام جدایه های تحت مطالعه با عنوان گونه R. solani شناسایی شدند. برای تعیین گروه های آناستوموزی جدایه ها، عمل آناستوموز با جدایه های استاندارد انجام گرفت و در مجموع 56 جدایه به عنوان گروه آناستوموزی 3 و یک جدایه به عنوان گروه آناستوموزی 4 شناسایی شد و یک جدایه با هیچ کدام از گروه های آناستوموزی موجود در این مطالعه آناستوموز نداد. آزمایش بیماری زایی 25 جدایه، آنها را در گروه بیماری زا قرار داد. توانایی بیوکنترلی چهار گونه از جنس تریکودرما شامل Trichoderma brevicompactum، T. koningiopsis، T. andinensis و T. virens روی دو جدایه از بیمارگر (6 و 16) که در آزمایش های بیماری زایی، شدیدترین بیماری زایی را داشتند، در شرایط آزمایشگاه مطالعه شد. نتایج نشان داد که به جز گونه T. andinensis، سایر گونه های تریکودرما بعد از متوقف کردن رشد بیمارگر شروع به پیشروی، استقرار و اسپورزایی روی پرگنه آن کردند و ضمن پیچش به اطراف ریسه ها سبب تخریب آنها شدند. تاثیر متابولیت های فرار تمام گونه های تریکودرما در کاهش رشد جدایه های ریزوکتونیا در مقایسه با تیمار شاهد معنا دار بود و در این میان گونه های T. virens، T. koningiopsis و T. brevicompactum به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بودند. در بررسی تاثیر متابولیت های غیرفرار نیز گونه T. brevicompactum رشد جدایه های ریزوکتونیا را به طور کامل متوقف کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!