طراحی و روانسنجی ابزار بررسی پذیرش درد مزمن در سالمندان مقاله پژوهشی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اهمیت بررسی درد مزمن در سالمندان، دسترسی به ابزاری دقیق جهت بررسی پذیرش درد مزمن در سالمندان برای مدیریت درد مزمن، ضروری است. بدین جهت، این مطالعه با هدف طراحی و روانسنجی ابزاری جهت بررسی پذیرش درد مزمن در سالمندان انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که به منظور طراحی و روانسنجی ابزاری جهت بررسی پذیرش درد مزمن در سالمندان، در طی 3 مرحله انجام گرفت. در مرحله اول با استفاده از روش نظریه مبنایی مفهوم پذیرش درد مزمن در سالمندان بر اساس نظرات 30 سالمند مبتلا به درد مزمن، 3 نفر از همراهان آنها و 29 نفر از اعضاء گروه درمانی که بر اساس نمونه گیری هدفمند و نظری در مطالعه شرکت نموده بودند، تببین گردید. در مرحله دوم، عبارات پرسشنامه با استفاده از نتایج بخش کیفی مطالعه، همچنین بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش، تدوین گردید، و در مرحله سوم نیزکه یک مطالعه روش شناختی است ویژگی های روانسنجی پرسشنامه با استفاده از روائی های صوری، محتوا، و سازه، همچنین پایایی همسانی درونی و ثبات، تعیین گردید.
یافته ها
در طی مرحله اول پژوهش، مفهوم پذیرش درد مزمن در سالمندان تببین گردید. بر اساس نظرات شرکت کنندگان در بخش کیفی این مطالعه، پذیرش درد به معنی باور داشتن درد، محدودیت ها و ناتوانی های ناشی از آن بوده که به فرد در جهت تلاش برای کنترل درد، کمک می نماید. در مرحله دوم عبارات اولیه ابزار که شامل 38 عبارت بود، تدوین گردید در طی مرحله سوم این پژوهش، به ترتیب روائی صوری و محتوا به صورت کیفی وکمی (میانگین های نسبت اعتبار محتوا =94/0و شاخص اعتبار محتوا =92/0)، انجام شد. در ادامه روایی سازه بوسیله تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد که عبارات ابزار به 7 عدد کاهش پیدا نمود و دو عامل برای عبارات ابزار حاصل گردید که به ترتیب در عامل اول (آگاهی در مورد درد) شامل2 عبارات و عامل دوم (تلاش برای کاهش درد) دارای 5 عبارت، قرار گرفتند. در پایان نیز، پایایی آن نیز با استفاده از روش های همسانی درونی (83/0α=) و ثبات از طریق آزمون مجدد (85/0) تعیین گردید.
نتیجه گیری
با توجه به طراحی، روائی و پایایی مناسب ابزار بررسی پذیرش درد مزمن در سالمندان، استفاده از آن به منظور بررسی پذیرش درد مزمن و مدیریت موثر درد مزمن در سالمندان، برای اعضاء گروه درمانی و پژوهشگران پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!