اثر پیشگیری کننده عصاره های هیدروالکلی میوه و هسته خرما (Phoenix dactylifera) بر التهاب ناشی از کاراژینان در پنجه پای موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عوارض ناشی از کاربرد داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی، موجب توجه محققین به گیاهان دارویی بعنوان درمان جایگزین شده است. در این مطالعه اثر ضدالتهابی عصار ه های هیدروالکلی میوه و هسته ی خرما به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان بررسی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه هسته و میوه ی خرما در الکل 70 درصد خیسانده و عصاره گیری شدند. 80 سر موش صحرایی نر از نژاد Wistar، به 10 گروه هشت تایی تقسیم و به 4 گروه از آن ها دوزهای (mg/kg 600 و 400، 200، 100) از عصاره ی هسته و 4 گروه دیگر دوزهای (mg/kg 600 و 400، 200، 100) از عصاره ی میوه ی خرما و به گروه کنترل مثبت آسپیرین با دوز (mg/kg300) و به گروه کنترل منفی سرم فیزیولوژی با دوز (ml/kg5) داخل صفاقی تزریق گردید. نیم ساعت بعد از تزریق زیر جلدی 100 میکرولیتر کاراژینان 1 درصد به کف پنجه ی پای موش ها، از طریق زیرجلدی تزریق و تغییرات حجم پای موش ها به مدت پنج ساعت (هر یک ساعت یک بار) به وسیله ی دستگاه Plethysmometer اندازه گیری شد.
یافته ها
تمامی دوزهای مورد مطالعه ی عصاره ی هسته ی خرما در مقایسه با آسپیرین، اثر کمتری در کاهش ادم پنجه ی پای موش های مورد مطالعه داشتند(0.05>P). دوزهای mg/kg 600 و 400 عصاره ی میوه در مقایسه با آسپیرین اختلاف معنی داری در کاهش ادم نداشتند. دوز mg/kg 400 عصاره ی میوه-خرمادارای بیشترین اثر ضدالتهابی بود و بعنوان مطلوب ترین دوز شناخته شد.
نتیجه گیری
با انجام مطالعات بعدی روی مدل های مختلف حیوانی و همچنین مدل انسانی احتمال می رود که بتوان از عصاره ی میوه ی خرما جهت کمک به تسکین درد سود جست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
495
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!