کیفیت زندگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه عمل قلب باز از شایعترین درمانها برای بیماری های کرونری قلب است که می تواند عوارض خطرناکی را بدنبال داشته باشد و کیفیت زندگی این بیماران را مختل کند. باتوجه به اهمیت کیفیت زندگی افراد و شیوع روزافزون بیماری های قلبی، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی قبل و بعد جراحی در بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر در شهر اهواز انجام شد.
روش بررسی
در این پژوهش توصیفی - تحلیلی که در بیمارستان نفت اهواز (سال 1392) انجام شد، یکصد بیمار کاندید جراحی پیوند عروق کرونر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی SF36، روز قبل از جراحی و سه ماه بعد از آن جمع آوری و با نرم افزار SPSS و آزمون های t زوجی و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
کیفیت زندگی این بیماران سه ماه پس از جراحی، بطور معناداری بهبود یافت (0/001>P). علاوه بر این، به جز در بعد سلامت روانی (P=0/32)، در سایر ابعاد کیفیت زندگی، افزایش معنی داری مشاهده گردید(P ̛s<0/05).
نتیجه گیری
علیرغم اینکه جراحی بای پس عروق کرونر تقریبا تاثیر مثبتی بر ابعاد کیفیت زندگی مبتلایان به بیماری عروق کرونر داشته است، با این حال، در بعد روحی و روانی این بیماران تغییرات معنی داری مشاهده نشد که نیاز به بررسی بیشتر جهت شناسایی علل آن و نیز یافتن راه حل اثربخش دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
545
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!