پیوستگی پلی مورفیسم (C/T593+) ژن GPx1 با بیماری آرتریت روماتوئید در استان گیلان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آرتریت روماتوئید، یک اختلال التهابی مزمن است که اساسا روی مفاصل محیطی و بافت های اطراف آن اثر می گذارد. فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در پاتوژنز این بیماری موثر می باشند. در سال های اخیر، نقش استرس اکسیداتیو و آنزیم های دخیل در این فرآیند، در آرتریت روماتوئید مورد توجه قرار گرفته است. در مقابله با گونه های واکنش پذیر اکسیژن، آنزیم های آنتی اکسیدانی درونی و گلوتاتیون پراکسیدازها نقش برجسته ای بازی می کنند. از پلی مورفیسم های مهم این ژن، تغییر کدون CTC به جای کدون CCC بوده که موجب جانشینی اسیدآمینه لوسین در موقعیت 198به جای اسیدآمینه پرولین می شود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط پلی مورفیسم ژن GPx1 در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد- شاهدی 130 بیمار و 126 فرد سالم مورد بررسی قرار گرفت.DNA ژنومی از سلول های خون استخراج شد. ژنوتیپ ها با استفاده از تکنیک PCR-RFLP تعیین شد. آنالیز داده ها با نرم افزار MedCalc (ویرایش 1/12) صورت گرفت.
یافته ها
فراوانی ژنوتیپ های CC، CT و TT به ترتیب در بیماران 32/31، 43/08و 24/61درصد و در افراد سالم 6242/62، 54/10 و 3/28 درصد محاسبه شد. نتایج آماری نشان دهنده ارتباط معنی داری بین ژنوتیپ TT ژن GPx1 و بیماری آرتریت روماتوئید بود(0/002=p).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده نقش ژنوتیپ TT در ارتباط با بیماری آرتریت روماتوئید در افراد مورد بررسی می باشد. هرچند جهت تایید نتایج، پیشنهاد می گردد که مطالعه در جمعیت بزرگ تری صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!