بررسی اثرات کورکومین بر بافت کبد در موش های صحرایی نر بالغ تحت درمان با سیکلوفسفامید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیکلوفسفامید یک داروی آنتی نئوپلاستیک است که علارغم کاربردهای کلینیکی فراوان در درمان سرطان، دارای اثرات سمی از طریق تولید رادیکال های آزاد بر سلول های بدن می باشد، بنابراین هدف از این مطالعه بررسی اثرات کورکومین به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان بر بافت کبد می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 50 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار به طور تصادفی در 5 گروه (کنترل، شاهد (روغن زیتون+نرمال سالین)، گروه دریافت کننده سیکلوفسفامید (mg/kg 5 به صورت درون صفاقی)، گروه دریافت کننده کورکومین (mg/kg 50)+ سیکلوفسفامید (mg/kg 5) و گروه دریافت کننده کورکومین (mg/kg 50به صورت گاواژ)) قرار گرفتند. تیمار موش های صحرایی به مدت 30 روز ادامه داشت. در پایان پس از تشریح بافت کبد، مورد بررسی هیستوپاتولوژیک قرارگرفت.
نتایج
آپوپتوز شدید، نکروز هپاتوسیت ها، پرخونی، التهاب موضعی و اندوتلیوزیس در گروه دریافت کننده سیکلوفسفامید مشاهده شد.اما در گروه تحت تیمار با سیکلوفسفامید+ کورکومین میزان التهاب موضعی و نکروز هپاتوسیت ها نسبت به گروه دریافت کننده سیکلوفسفامید کاهش چشمگیری داشته و پرخونی و اندوتلیوزیس جزئی و اندک بود و در گروه دریافت کننده کورکومین هیچ کدام از موارد فوق مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد مصرف همزمان سیکلوفسفامید و کورکومین می تواند اثرات ناشی از رادیکال های آزاد سیکلوفسفامید بر بافت کبد را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
344 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!