بررسی اثر چند داروی ضد قارچی متداول

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
واژینیت کاندیدیایی در اثر رشد بیش از حد گونه های کاندیدا به ویژه گونه آلبیکنس در دستگاه تناسلی زنان بروز می کند. این عفونت ممکن است به درمان مقاوم شود و گاهی هم به صورت مزمن درآید، همچنین گاهی بیماران پس از درمان با عود دوباره عفونت مواجه می شوند.از طرفی کشف داروهای ضدقارچی جدید توسط محققین و استفاده توام این داروها در قالب روش های نوین علاقه قارچ شناسان را به استفاده از این تکنیک ها برانگیخته است؛ لذا با استناد به روش های فوق، در این مطالعه اثر داروهای متداول ضد قارچی، به تنهایی و در همبست با آمفوتریسین ب، بر روی گونه های کاندیدا آلبیکنس جدا شده از واژینیت کاندیدیایی مزمن ارزیابی شد.
مواد و روش ها
این بررسی تجربی بر روی 19 استرین کاندیدا آلبیکنس جدا شده از واژینیت کاندیدیایی مزمن انجام شد و اثر داروهای کلوتریمازول، مایکونازول و فلوکونازول، به تنهایی و در همبست با آمفوترسین ب، بر روی استرین های کاندیدیایی به روش میکرودایلوشن در محیط مایع ارزیابی شد.
نتایج
میانگینMIC کلوتریمازول، مایکونازول، فلوکونازول و آمفوتریسین ب، بعد از 48 ساعت گرمخانه گذاری به ترتیب 7/05، 10/7، 47 و 0/6 میکروگرم بر میلی لیتر به دست آمد. در مرحله بعد آزول ها در همبست با آمفوتریسین ب بررسی شدند و دو همبست فلوکونازول+آمفوتریسین ب با 6/0FIC= و مایکونازول +آمفوتریسین ب با FIC=1 از همه بیشتر مورد توجه بودند. همچنین در بررسی اثر قارچ کشی داروها، بیشترین اثر قارچ کشی در مورد آمفوتریسین ب با1/18 =MFC دیده شد.
نتیجه گیری
در مطالعه ما، آمفوتریسین ب با کمترین MIC بیشترین اثر ضدقارچی را داشت اما بیشترین و کمترین اثر هم افزایی به ترتیب از همبست های فلوکونازول + آمفوتریسین ب و مایکونازول + آمفوتریسین ب، بدست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!