بررسی بیوانفورماتیکی ارتباط اندازه ی ژنوم با خصوصیات ژنتیکی و رفتاری باکتری های بیماری زا

پیام:
چکیده:
مقدمه
با افزایش تعداد باکتری هایی که توالی یابی می شوند، نیاز به بهره برداری از این داده ها نیز بیشتر می شود. استفاده از این اطلاعات ژنومی از طریق به کارگیری همزمان علوم بیوانفورماتیک و باکتری شناسی امکان پذیر می باشد. مطالعه ی بیوانفورماتیکی اندازه ی ژنوم باکتری های بیماری زا، تنوع قابل توجهی را نشان می دهد. فرضیات زیادی در مورد علت این تنوع و همچنین ارتباط اندازه ی ژنوم و فرایندهای اساسی باکتری مطرح است. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط اندازه ی ژنوم با تعدادی از خصوصیات ژنتیکی و رفتاری باکتری های بیماری زا بود.
روش ها
اطلاعات توالی ژنوم 100 گونه باکتری بیماری زا از منابع گوناگون جمع آوری شد. ارتباط اندازه ی ژنوم با چند خصوصیت باکتری های بیماری زا مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آنالیز داده ها، از نرم افزاری SPSS نسخه ی 19 استفاده شد.
یافته ها
اندازه ی ژنوم در باکتری های بیماری زا، ارتباط معنی داری با تعدادی از خصوصیات ژنومی مانند درصد C + G، تعداد کلی ژن ها، پروتئین ها، سودوژن ها (Pseudogenes)، ژن های کسب شده و برخی از خصوصیات رفتاری و اکولوژیکی باکتری مانند تحرک، محدوده ی میزبان و تنفس نشان می دهد. هیچ گونه ارتباط معنی داری بین اندازه ی ژنوم، تراکم ژن در طول ژنوم و همچنین درصد DNA غیر کد کننده وجود ندارد.
نتیجه گیری
در باکتری های بیماری زا، DNA انعطاف پذیری بالایی دارد و در طی تکامل، دچار کاهش اندازه می شود. در طی این روند، باکتری ها تعدادی از ژن های خود را از دست می دهند و تعداد کمتری نیز ژن کسب می کنند. این عوامل با کاهش تعداد پروتئین ها، کاهش درصد C + G و محدود ماندن زیستگاه باکتری همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!